Newbe

Veel gestelde vragen
Plaats reactie
Diesel7Dennis
Nieuwe Gebruiker
Ik bezit: een E38

Re: Newbe

Ongelezen bericht door Diesel7Dennis »

Beste, het is weer even geleden. Er waren wat andere issues die voorrang hadden incl. nieuwe service beurt. De auto blijft slecht lopen en houd in bij acceleratie op hoge snelheid (lees 100km/h).

Na het vervangen van de brandstofpomp, injectoren revisie en LMM, gaf de dynamo onlangs de geest. Dus hier ook een nieuwe ingezet. Op de turbo na nu alles vervangen voor nieuw spul.

Ik heb de auto nu bij H. van Doorn staan. Als eerste de injectoren weer nagekeken, hiervan wederom eentje aan revisie toe. Dit gedaan, zijn nu goed. Verder de cylinders met een scope nagekeken op correcte werking. Blij dat alle waarden hiervan kloppen, geen schade opgelopen dus.

Na verwijdering van kleppendeksel blijkt dat de nokkenas teveel tolerantie heeft tov de krukas met een factor 10!! Ketting is dus van tijd af...morgen word dit verholpen. Nieuwe pakkingen op het spruitstuk en kleppendeksel en dan zou die weer moeten lopen zoals het hoort...al met al een dik jaar gehannes gehad en hoop nu echt dat ie afgezien van de beurten lekker rondloopt!

kraftbayer
Club Member
Club Member

Ongelezen bericht door kraftbayer »

Als de ketting van zijn tijd af was dan staat de dieselpomp ook niet juist en heeft de auto geen vermogen.
Ik had het al eens aangegeven in een hele vroege post om dit na te zien.
Gelukkig is er nu iemand die het toch gezien heeft want ik dacht dat de pomp ondertussen al gereviseerd was en terug op de auto stond.
Toen hadden ze dat al kunnen zien als ze de pomp gemonteerd hadden.

Hopelijk gaat het nu wel in orde komen en kan je deftig beginnnen te rijden
Wel raar dat de ketting van zijn tijd af was want dat komt eigenlijk nooit voor.
Of de kettingspanner moet slecht werken of er moet enorme rek op de ketting zitten.
Of ze moeten die motor ooit open gehad hebben en de ketting slecht gemonteerd.
Ik heb zelf een TDS gehad met meer den 550.000 Km en daar was dat allemaal nog in orde.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

Diesel7Dennis
Nieuwe Gebruiker

Hallo Walter,

Tja, door vallen en opstaan leert men zeggen ze..
Doordat de ketting nu wel op tijd staat, klopt inderdaad de timing van de dieselpomp niet meer.
De pomp heb ik destijds gekocht van een revisiebedrijf in Duitsland en deze is afgesteld volgens spec.
Maar, als de ketting niet goed staat dan klopt dit ook niet meer. Vandaar ook dat er aan de oude pomp geknoeid is
om de auto normaal te laten lopen, vermoed ik.

Dus nu word de pomp opnieuw afgesteld en hoop ik dat ie weer netjes loopt. Tevens heeft hij nog een bijgeluid aan de voorkant gehoord, waarschijnlijk een riem die vervangen moet worden. Dit hoor ik vanmiddag wel weer.

Mvg,

Dennis

kraftbayer
Club Member
Club Member

Dennis,

De pomp is toen waarschijnlijk niet met de kalibers juist gezet op de motor zelf want dan hadden ze dadelijk gezien dat de ketting fout lag.
Maar nu ken je het probleem en kan dat in orde gemaakt worden.

Het geluid aan de voorkant komt volgens mij van de riemspanner N°7 op onderstaande tekening.

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... lternator/

Die durven bij een TDS een raar tikkend geluid maken als ze uitgesleten zijn.
Als je die riemspanner vervangt moet je ook de omkeerhandel N° 1 vervangen.
Want die durven spontaan afbreken en dan vliegt heel dat spel door de schroef heen in de radiator.
Dat wil je niet hebben denk ik want dan kost het een hoop geld.
Ik heb die onderdelen elke 100.000 Km preventief vervangen want dat kost minder dan wanneer alles stuk vliegt.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

Diesel7Dennis
Nieuwe Gebruiker

Hallo Walter,

Dat van die pomp klopt een heel eind. Monteur is alleen aan het klooien met die bout aan de binnenkant van de pomp. Die is zo ingesleten dat ie niet loskomt :think:

Ik zal de info eens doorsturen, kijken of er wat mee kan.

Dankjewel,

Mvg,

Dennis

Diesel7Dennis
Nieuwe Gebruiker

Hallo Walter,

Zie onderstaande foto
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

kraftbayer
Club Member
Club Member

Dennis,

Daar is blijkbaar ooit al serieus aan geklooid om die bout los te krijgen.
Het is voor mij eigenlijk de eerste keer dat ik dat zie na zoveel jaar :(
Normaal met de juiste inbus komt dat deksel altijd netjes los.
Best is denk ik de inlaatcollecter er af halen zodat ze dat deksel met een grote tang los kunnen draaien.

Ik zou dan zeker al die onderdelen vervangen.
Dus deksel,kantelstuk,pompje en ook de geleider waar het verklooie deksel op zit.
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... lternator/
N°1,2,3,4,5,7 en de looprollen 10 en 12 van bijgevoegde tekening en eventueel ook de Poly V riem

Dan is dat nadien allemaal toch weer in orde.
Ook de dichtingen van de inlaat vervangen als ze die er af halen.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

Bram
Club Member
Club Member

Ongelezen bericht door Bram »

Is het niet beter om daar een torx of veeltand in te tikken? Zo los ik dolgedraaide inbus bouten in 9 van de 10 keer op. En dan het kapotte onderdeel vervangen?
* 730i bj. 1994
* 728i Executive bj. 1999
* 740i Individual bj. 2000

kraftbayer
Club Member
Club Member

Bram schreef:
wo 02 sep 2020, 19:46
Is het niet beter om daar een torx of veeltand in te tikken? Zo los ik dolgedraaide inbus bouten in 9 van de 10 keer op. En dan het kapotte onderdeel vervangen?

Als de inlaat er af is en dat is heel vlug kan je overal veel beter aan.
Anders gaan ze die toch nog moeten afhalen om het huis waar het deksel op zit er uit te krijgen.
Want dat zal vermoedelijk ook al wel ingelopen zijn als ik zie hoe de rest er bij staat.
Het kantelstuk dat daar op zit is een heel zwak onderdeel op de TDS motoren en wil je alles weer hebben zoals het moet is het eigenlijk niet te vermijden al die onderdelen te vervangen.
Anders kan gans het looprolsysteem gaan rammelen.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

Diesel7Dennis
Nieuwe Gebruiker

Hallo Walter,

Pomp is eraf en kan handmatig op de juiste waarde gezet worden, tussen 0.79-0.90. Maar, zodra de pomp erop zit lukt dit niet!

Monteur zegt dat het kettingtandwiel van de pomp niet op tijd staat met de krukas van de motor.

De krukas staat wel op tijd ten opzichte van de nokkenas. Hoe lossen we dit op? Enig idee?
Ketting eraf of..?

Mvg,

Dennis

kraftbayer
Club Member
Club Member

Dennis,

Dat is een probleem als het tandwiel van de pomp niet juist staat. :(
Er is dan ooit iets heel raar met de motor gebeurd.
Ik vermoed de pomp er af gehaald zonder het tandwiel en de motor te blokkeren met de juiste tools.
Of een kettingspanner die niet gewerkt heeft.
Ben je zeker dat de nokkenas en krukas juist staan ten opzichte van elkaar
Als dat zo is dan heb je een probleem.

Want om nu de timing van het pomptandwiel op te lossen en op tijd te zetten ben je genoodzaakt om gans het voorste distributiedeksel er af te halen om alles op punt te zetten.
En laat dat nu een heel groot werk zijn.
Carterpan moet er al onderuit en eigenlijk moet ook de cilinderkop er af omdat je anders kans hebt dat je de cilinderkoppakking aan de voorkant beschadigd als je het voorste distributiedeksel er af haalt.
Je kan het proberen zonder de cilinderkop er af te halen en dan heel voorzichtig de pakking aan de bovenkant van het distributiedeksel los te maken.
Maar je zit dan onderaan het deksel met 2 paspennen waardoor je het deksel niet gewoon naar beneden kan trekken om de pakking los te maken.
Je moet dus proberen het deksel heel voorzichtig naar achter te trekken of de paspennen proberen er uit te krijgen.
Nadien als je alles monteert moet je wel zorgen dat je er voldoende dichtingskit zoals Drei Bond tussen doet of je krijgt een olielek tussen het distributiedeksel en de cilinderkop.
Als het distributiedeksel er af is kan je gans die timing juist zetten en zou je de pomp ook moeten kunnen afstellen.
Al bij al een heel werk om dat in orde te krijgen.

Ik zou in uw geval dan liever een andere motor steken en die eerst wat in orde zetten kwestie nieuw pakkingen en dergelijke.
Dat gaat gemakkelijker zijn danal het werk aan de motor die er nu in zit op timing te zetten.
Want wie weet wat je nog allemaal tegen komt.
En een tweedehandse E38 725TDS koop je voor weinig geld en je hebt meteen nog een hoop andere onderdelen op reserve.

Er is een cowboyoplossing :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Maar die ga ik als technieker hier niet zwart op wit op het Forum zetten.
Want dan zakt het niveau van de club dadelijk.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

dashdot
Club Member
Club Member
Contacteer:

Ongelezen bericht door dashdot »

Als je liever overstapt op een 730D (met ook wat werk) heb ik er wel een voor je staan.
E38 740i 2001 Titansilber
E38 730D 2001 Nachtblau | Af fabriek al individual, daarna nog meer geïndividualiseerd.

kraftbayer
Club Member
Club Member

dashdot schreef:
vr 04 sep 2020, 20:32
Als je liever overstapt op een 730D (met ook wat werk) heb ik er wel een voor je staan.
André,

Ik denk dat het grote probleem dan gaat zijn om die op naam te zetten.
Dennis is een Belg en dan gaat die al bijna 2500€ kwijt zijn alleen om die op zijn naam te zetten.
Daar kan hij al bijna 2 E38 725TDS voor kopen in België want niemand wil die nog hebben omdat daar ook de rijtaksen nog eens vrij duur voor zijn.
En ook weer bijna die 2500€ om die op naam te zetten.
Maar anders zou dit zeker een heel goed alternatief zijn

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

Diesel7Dennis
Nieuwe Gebruiker

Hey Walter ea,

Ik ben geen Belg maar een Nederlander en ja, ik betaal hier genoeg aan belasting voor deze diesel :-o .

Het klopt dat een motorswap misschien handiger zou zijn, maar ben nu al zo ver dat ik berust ben met deze motor. Had zeker liever een 730d gehad maar, het is wat het is. Optisch en qua interieur heb ik een nette auto met nieuwe lak en ondanks de km stand geen steenslag of iets.

Helaas zijn er veel BMW liefhebbers die een auto optisch netjes maken maar, al het dure onderhoud gewoon niet doen.

Mvg,

Dennis

kraftbayer
Club Member
Club Member

Dennis,

Volgens mij is het toch handiger om er eventueel gewoon een andere TDS motor in te steken.
Als je die eerst een beetje eerst in orde zet ga je er achteraf blij mee zijn dat je dat gedaan hebt.
Dan weet je wat je hebt want ik vermoed dat er aan de huidige motor al wel een heel wat verkloot is.
En veel werk is het niet om daar een andere motor in te steken.
Dat is mijn opinie hierover want ik denk dat je anders nog rare dingen gaat tegenkomen.

Andere motor vind je hier.
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 4-223-2352

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 3-223-6099

Voor die prijzen kan je moeilijk de oude motor weer proberen in orde te maken.
Want de aangeboden motoren zijn volledig met alles er op en aan.
Als je die dan goed in orde zet rijd je eigenlijk weer heel lang gerust rond en je hebt nog veel losse onderdelen over.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

Plaats reactie