[E38] Mijn BMW E38 728i FL Kraftbayer.

Plaats hier een topic over jouw 7.
BartM3
Club Member
Club Member
Berichten: 339
Lid geworden op: zo 07 aug 2016, 20:03
Ik bezit: géén 7 serie, ik ben zoekende

Re: [E38] Mijn BMW E38 728i FL Kraftbayer.

Ongelezen bericht door BartM3 »

Mooi hoor Walter!! Complimenten en bewondering voor hoe je het aanpakt!

Gebruikersavatar
kraftbayer
Club Member
Club Member
Berichten: 4642
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: [E38] Mijn BMW E38 728i FL Kraftbayer.

Ongelezen bericht door kraftbayer »

We gaan weer wat verder met het verhaal.

Nu de auto technisch vrij goed in orde was heb ik de carrosserie aangepakt.
Want er was nog altijd de schade van de vorige eigenaar aan de achterdeur en wat schaafschade aan beide achterste spatbordranden.
Dat moest opgelost worden.
Aan de deur was redelijk wat werk maar het kwam wel in orde. :)

C 1.jpg

De schaafschade aan beide achterste spatbordranden was vrij miniem maar omdat er toch gespoten moest worden heb ik het ook hersteld.

C 2.jpg
C 4.jpg

Omdat er toch dingen gespoten moesten worden had ik maar besloten om de dorpels en de bumpers volledig in de kleur van de auto te zetten.
Dat vond ik net iets mooier.

C 15.jpg
C 16.jpg
C 17.jpg


Dat bracht wel mee dat er ook nieuwe lijsten onder de deuren moesten komen maar die zou ik anders ook wel vervangen hebben.
Ze gaan toch stuk na de jaren.
Maar nu moesten het lijsten zijn die gelakt konden worden want met de standard zwarte lijsten lukt dat niet zo goed.
En de lakbare kosten zelfs niet meer dan de standaard zwarte.
Omdat door de spuitwerken de auto toch al half uit elkaar lag kon ik ook makkelijker het “dubbel glas” monteren.

C 10.jpg

Ik had na veel zoeken eerder toch al een setje gevonden dat ik zelf mocht uitbouwen.
Gelukkig want dan weet je dat je ook alles hebt van de losse onderdelen die nodig zijn om het klaar te krijgen.
Want er is meer nodig dan enkel de ramen en de rubbers.
De andere setjes die ik gezien had stonden vol krassen van het foutief uitbouwen.
Of waren helemaal niet compleet.
En ze vragen er dan ook de hoofdprijs voor.

De voorruit heb ik dan ook vervangen door eentje met een groene band bovenaan.
Er zat wat steenslag in door de jaren heen en ik heb op al mijn auto’s een voorruit gehad met een groene band.
Ik vind dat net wat handiger.

Na het nodige spuitwerk kon de montage terug beginnen want er moest een boel terug op gemonteerd worden.

C 5.jpg

Bij het terug monteren van de lijsten en strips heb ik ook al de clipsen vervangen zodat alles weer netjes past.
Want gewoonlijk breken de meeste af en krijg je de lijsten en strips er nadien niet meer netjes op.
Niet goedkoop al die clipsen maar veel beter en netter.
Want op vele plaatsen kleven ze alles nadien weer gewoon met TEC7 vast.
Probeer het dan achteraf nog maar eens zonder stuk te maken te demonteren. :x

De witte knippers rondom lagen ook al een tijdje klaar dus die konden er dan ook op gemonteerd worden.
De oranje lampjes die er overal in zitten heb ik zelf nadien “bewerkt”
Hier zie je nog hoe het origineel is met de oranje lampjes wat ik niet mooi vind.

C 7.jpg

Ik vind het geen zicht die oranje lampen in de witte knippers.
Ik spuit die altijd gewoon over met chrome look verf.
Ze blijven dan oranje knipperen maar je ziet niet dat het oranje lampjes zijn.
Goedkoper dan de dure "chroomlookblauwachtige" die ze er voor verkopen want dan krijg je weer een blauwe schijn in de witte knippers.

Zo kreeg de auto toen alles weer gemonteerd was meteen wel een gans andere look als na de aankoop.
Maar dat was ook een beetje de bedoeling toen ik die gekocht heb.

C 22.jpg
C 24.jpg

Het was voor mij al een hele verbetering maar de auto was nog lang niet klaar.
Er lag nog een hoop klaar in rekken.
En dat moest daar ook uit en op de auto geraken.

Maar zo blijven we bezig met onze hobby.
Het moet geen nieuwe worden en het moet ook betaalbaar blijven.
Maar gelukkig kan ik bijna 99% van de werken zelf uitvoeren en scheelt het toch in werkuren.

Word vervolgd.

Grtn,
Walter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW...Kraftbayers

Gebruikersavatar
760i
Club Member
Club Member
Berichten: 21994
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 11:32
Ik bezit: een E65
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: [E38] Mijn BMW E38 728i FL Kraftbayer.

Ongelezen bericht door 760i »

Heel gaaf Walter!
When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

Johan
Professional
Berichten: 6365
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 15:16
Ik bezit: een E32

Re: [E38] Mijn BMW E38 728i FL Kraftbayer.

Ongelezen bericht door Johan »

Das een groter project geweest dan ik ooit dacht!

Mag je van de belgische keuring je lampjes trouwens spuiten met verf?
© Johan...all rights reserved

Gebruikersavatar
kraftbayer
Club Member
Club Member
Berichten: 4642
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: [E38] Mijn BMW E38 728i FL Kraftbayer.

Ongelezen bericht door kraftbayer »

Johan schreef:
vr 07 aug 2020, 14:24
Das een groter project geweest dan ik ooit dacht!

Mag je van de belgische keuring je lampjes trouwens spuiten met verf?
@Johan

Het project viel voor mij nog mee want ik had het op voorhand ingecalculeerd en ook mee genomen in de aankoopprijs.
Het zou erger geweest zijn als de auto de volle pot betaald zou zijn en er dan nog al de werken bij zouden komen.

Je kan niet zien dat lampjes gespoten zijn want ze knipperen nog gewoon oranje omdat de "Chrome look" verf gewoon over het oranje heen gespoten word.
En de duidelijkheid is ook gewoon zoals de oranje.
Tegenwoordig mekkeren ze ook minder als de voorste knippers gewoon wit knipperen.
Maar dat was in het verleden niet het geval.
Het moest oranje zijn ;)

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

snoep
Club Member
Club Member
Berichten: 1208
Lid geworden op: do 14 jan 2016, 18:50
Ik bezit: een E38
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [E38] Mijn BMW E38 728i FL Kraftbayer.

Ongelezen bericht door snoep »

Interessant verhaal weer Walter. Ook met die foto's erbij.
Een prettig rijdende oxfordgruene uit 1999

BartM3
Club Member
Club Member
Berichten: 339
Lid geworden op: zo 07 aug 2016, 20:03
Ik bezit: géén 7 serie, ik ben zoekende

Re: [E38] Mijn BMW E38 728i FL Kraftbayer.

Ongelezen bericht door BartM3 »

Dag Walter,

Die dorpels in kleur, is dat een overzetpaneel dat in kleur wordt gespoten? En hoe wordt dat dan over de bestaande zwarte dorpel heen bevestigd?

Gebruikersavatar
ronnie730i
Club Member
Club Member
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 08 sep 2017, 07:05
Ik bezit: een E32

Re: [E38] Mijn BMW E38 728i FL Kraftbayer.

Ongelezen bericht door ronnie730i »

Best een mooi vervolg om te lezen Walter ; )

Mvg Ronnie

Gebruikersavatar
kraftbayer
Club Member
Club Member
Berichten: 4642
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: [E38] Mijn BMW E38 728i FL Kraftbayer.

Ongelezen bericht door kraftbayer »

BartM3 schreef:
vr 07 aug 2020, 21:27
Dag Walter,

Die dorpels in kleur, is dat een overzetpaneel dat in kleur wordt gespoten? En hoe wordt dat dan over de bestaande zwarte dorpel heen bevestigd?

Bart,

Die dorpels zitten standaard op een Facelift model.
Maar dan zijn ze gewoon zwart.
Pas vanaf ongeveer bouwjaar 2000 zijn die in de kleur van de auto gelakt.
Die dorpels zitten er bij een Facelift op geklikt.
Wil je die op een Pre facelift zoals uw auto monteren dan kan je daar ook de nodige gaten in de originele drempel boren en er de clipsen op monteren.
Wat niet simpel is ;)
Meestal monteerden we die dan gewoon met TEC7 :x :x :x :x
Maar dan zitten ze ook meteen juist en blijven ze hangen.
Er ooit afhalen is dan meteen de dorpel stukmaken.
Maar eigenlijk moet die er nooit af.

Als je die dorpels monteert moet je ook de zwarte lijsten onderaan de deuren vervangen want de lijsten die op een PFL zitten gaan anders tegen de dorpel aanzitten en dan krijg je de deur niet meer dicht.
Ook moet je onderaan de bodem 4 plastiek kriksteunblokjes monteren van een FL want bij een PFL zitten de krikgaten achter de ronde stopen in de dorpel.
De plaats voor die blokjes is voorzien op een PFL.
Dus om goed te zijn moet je ook nog een FL krik scoren wil je de auto bij lekke band omhoog kunnen zetten.
De onderste plastiek afdekplaten die op de bodem van de auto zitten kan je gewoon aanpassen naar de FL dorpel.
Die platen zijn van plastiek en dus gemakkelijk te bewerken met een decoupeerzaag.

De FL dorpels vind je al aan een redelijke prijs tweedehands.
Nieuw kost zo een dorpel rond de 180€.
Je moet zeker zien als je die tweedehands koopt dat er de rubber afdekstrip bij is.
Anders moet je die zelf maken want nieuw is die niet meer te koop.
Maar dat is gewoon een universele rubber die je aan de meter kan kopen.
Dus niet echt een probleem dus.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

BartM3
Club Member
Club Member
Berichten: 339
Lid geworden op: zo 07 aug 2016, 20:03
Ik bezit: géén 7 serie, ik ben zoekende

Re: [E38] Mijn BMW E38 728i FL Kraftbayer.

Ongelezen bericht door BartM3 »

Een heel best klusje dus... Dank voor alle info Walter, ik denk zo dat er eerst nog wat andere dingen zullen moeten gebeuren aan die van mij! Over een paar weken krijgt hij bijvoorbeeld een hele nieuwe pitman arm. Langzaamaan begint het dan toch wat te worden...

Erg leuk om jouw hele proces zo te kunnen volgen en wat is er veel werk verzet!!!

Bram
Club Member
Club Member
Berichten: 2294
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 18:24
Ik bezit: een E38

Re: [E38] Mijn BMW E38 728i FL Kraftbayer.

Ongelezen bericht door Bram »

Netjes Walter! Ben benieuwd naar het volgende bericht.

@BartM3

De FL dorpels staan wel wat mooier dan de PFL dorpels met de krik doppen. Zoals Walter aangaf kun je die het beste vastzetten met goede (dikke zwarte) montage kit. Zoiets als TEC7 of zoals wij hebben Quick Bond (zelfs ruitenkit) Voor een nog betere hechting kun je ook de kunststof dorpel en dorpel aan de auto eerst goed ontvetten en daarna primer gebruiken.

Je moet wel oppassen dat je de kit niet zomaar ergens smeert. Het liefst zover mogelijk aan de bovenkant en een paar druppen aan de uiteinden van de dorpel. De kit kan namelijk gaan "trekken" en dan kun je precies zien waar de kit zit en krijg je van die afdruk lijnen aan de buitenkant van de kunststof dorpel. Dat staat niet zo netjes.

Als je toch pitman armen gaat vervangen kun je het beste ook meteen de stuurstang (TRW) en en de spoortangeinden vervangen. (Lemforder) dan zit je meteen goed. Die zijn goedkoop te vinden via ebay.de of daparto.de

als je een PFL hebt. Scheelt boren, passen en meten en eventueel verkeerd boren.
* 730i bj. 1994
* 728i Executive bj. 1999
* 740i Individual bj. 2000

Gebruikersavatar
kraftbayer
Club Member
Club Member
Berichten: 4642
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: [E38] Mijn BMW E38 728i FL Kraftbayer.

Ongelezen bericht door kraftbayer »

@BartM3

Volg de raad van Bram maar op voor gans de stuurstangen te vervangen als je de pitmanarm vervangt.
Heb ik ook gedaan en deed ik ok bij de klantenauto's.
Want er komt toch na de jaren minieme speling op en zeker als je daar zoals nu 20" onder hebt.
Ooit moet je ze toch vervangen en het zijn niet de dure kosten.
Als je 2 banden moet vervangen omdat ze scheef afslijten kost het U meer.
En dan moet je ook nog de stangen vervangen.
Zeker de auto nadien laten uitlijnen.

FL Dorpels valt hoes wel mee om te monteren.
Het is de voorbewerking en het aanpassen van de plastiek bodemplaat waar wat werk in steekt maar dat kan je normaal perfect zelf.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

BartM3
Club Member
Club Member
Berichten: 339
Lid geworden op: zo 07 aug 2016, 20:03
Ik bezit: géén 7 serie, ik ben zoekende

Re: [E38] Mijn BMW E38 728i FL Kraftbayer.

Ongelezen bericht door BartM3 »

@Bram en Walter: dank voor de hulp! De complete arm wordt inderdaad vervangen! En tegelijkertijd wordt er nog een armpje in de wielophanging achter vervangen (links was recent al vernieuwd)...

Gebruikersavatar
kraftbayer
Club Member
Club Member
Berichten: 4642
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: [E38] Mijn BMW E38 728i FL Kraftbayer.

Ongelezen bericht door kraftbayer »

@Bart,

Kijk achteraan ook of er nergens nog de miniemste speling op de andere draagarmen of kogels zit want anders ben je binnen een jaar weer aan de beurt voor hetzelfde werk en weer uitlijnen en met het probleem van vreemd afgesleten banden.
Kost dan alleen maar meer geld dan nu meteen alles vervangen.
Want het werk is niet echt veel meer.
En je zit dan nog eens met de 20" velgen die een aanslag zijn op het vrij zwakke E38 onderstel
Vervang zeker ook de N° 4 uit onderstaande link.
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... uspension/

Want die word meestal vergeten ;)
En als je alles vervangen hebt zit je eigenlijk goed voor altijd volgens mij of je moet echt veel kilometers maken.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

Gebruikersavatar
kraftbayer
Club Member
Club Member
Berichten: 4642
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: [E38] Mijn BMW E38 728i FL Kraftbayer.

Ongelezen bericht door kraftbayer »

Nadat de carrosserie in orde was en de auto technisch ook een tijdje verder kon had ik de tijd om andere dingen aan te pakken.
De Navi was nog een 4/3 met de MK III en dus met CD roms.
Niets mis mee maar ik had nog een volledige set van een 16/9 met MKIV DVD liggen.
En ook nog een 16/9 videomodule om eventueel later er een achteruitrijcamera bij op te plaatsen.
Ombouw van een MK III naar een MK IV is eigenlijk plug en play en is een hele verbetering omdat je dan niet voortdurend de CD’s moet gaan wisselen als je naar het buitenland rijd.
Ook kan de Navi in de Nederlandse spraak gecodeerd worden wat net iets handiger is.
Tot op heden toe heb ik nog altijd de laatste nieuwe navigatie DVD (nu 2019) kunnen kopen want het systeem is nu anno 2020 toch al redelijk oud al werkt het nog perfect.
Ondertussen heb ik ook de Dynamische kaartweergave kunnen installeren door een speciale kabel tussen de navicomputer en de standaard bedrading te monteren.

1.jpg

https://www.elektronikidee.com/index.ph ... 09&lang=de
Voordeel is dat de kaart zelf in en uitzoomt bij diverse snelheden wat soms vrij handig is.
Bij de nieuwere BMW modellen is dit standaard.

Verder heb ik ook het interieur aangepast.
Standaard stonden daar handbediende stoelen in.
Maar vermits ik daar niet goed op kan zitten door spierproblemen heb ik dit omgebouwd.
Ik had namelijk uit een schade auto een elektrisch Kontur interieur gehaald dat in heel goede staat was omdat het niet echt veel kilometers gebruikt was.
Het voorste gedeelte van de Kontur stoel dat kan uitschuiven is iets wat ik eigenlijk niet kan missen.
Maar vermits het PFL stoelen waren heb ik de bedrading moeten ombouwen naar FL.
Ook heb ik de stoelverwarming van het FL interieur omgezet naar het PFL Kontur interieur om dat perfect werkend te krijgen.
En dat is niet iets wat vlug gedaan is.
Kenners weten waarschijnlijk dat de stoelverwarmingsmatten aan de bekleding vastgenaaid zijn.
Maar alles is toch gelukt.

4.JPG


Voor de achterbank had ik een middenarmsteun met DERDE hoofdsteun uit de UK sloper gehaald.
Een derde hoofdsteun is iets wat je bij een E38 bijna nooit tegenkomt.
De middenarmsteun met telefoon is ook veranderd naar een volle verschuifbare middenarmsteun.
Dan lig je ook nooit meer met de elleboog op de telefoon die meestal nooit gebruikt word.
Er zijn nu andere en veel betere oplossing om de telefoon werkend te krijgen.
M Sportstuur lag ook al een tijdje klaar weer met dank aan de schade auto.

2.JPG

Het was nog een rare variant van M sportstuur omdat het een enkelfasige airbag is ipv van nadien de dubbelfasige.
Van die dubbelfasige vind je genoeg M sturen te koop maar de enkelfasige zijn raar.
Daarna is er ook de zwarte M dakhemel in gekomen omdat ik dat veel rustiger vind dan de standaard grijze die er in zat.

7.JPG
8.JPG
9.JPG
10.JPG

Je moet dan ook de bekleding op het beweegbare gedeelte van het schuifdak vervangen want anders zie je daar nog een grijs gedeelte zitten.

6.JPG

Ik er ook de OEM BMW garagedeuropener in geplaatst.
Deze heb ik wel inwendig omgebouwd zodat die werkend is op mijn garagepoort.
Ook de zogenaamde Porn Lights heb ik gemonteerd maar die had ik eerst in pianolak zwart gezet ipv hout omdat dit voor mij meer klopt met de zwarte hemel.

3.JPG


Schakelpook heb ik ook veranderd van compleet hout naar half hout/half leder.
En in de Kombi heb ik de OEM matzilveren ringen rond de tellers geplaatst.
Die had ik vooraf al uit een oude tellerbak van een X5 gehaald.
Na al deze werken zag het interieur er voor mij wel een pak beter uit.
En ook het zitcomfort was voor mij 100% beter.

Zo werd het lijstje weer wat korter.

Nadien heb ik nog een hoop technische dingen veranderd/vervangen die noodzakelijk zijn zodat de auto en bedrijfszeker is en het dan ook weer voor een hele lange blijft.
Maar daar later meer over. ;)

Grtn,
Walter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW...Kraftbayers

Plaats reactie