[E65] Mijn 760i

Plaats hier een topic over jouw 7.
Gebruikersavatar
760i
Club Member
Club Member
Berichten: 22087
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 11:32
Ik bezit: een E65
Locatie: Almere
Contacteer:

[E65] Mijn 760i

Ongelezen bericht door 760i »

Ik zal hier mijn E65 760i beschrijven vanaf het moment van aankoop. Ook zal ik beschrijven waar ik tegenaan loop op het gebied van onderhoud en reparaties.

Om te beginnen de foto’s van de advertentie waardoor ik getriggerd werd om te gaan kijken.

05B2C744-D195-447D-95EC-0895D2524415.jpeg
84781943-A074-490B-B6DD-3E29BA7C4933.jpeg
1CC70764-83EE-45CE-AD80-86EF17FD820A.jpeg
301E60C6-96A2-4499-ACD5-AF9B53536178.jpeg
BE65F617-644F-4312-BD89-D4C38D54A478.jpeg
ED063797-24FC-4710-A07A-31AFE0C5D17E.jpeg
26ED81AE-C708-4ACB-85E0-EF70B415A707.jpeg
4D857E96-0542-41B6-A157-277C5B559075.jpeg
2F147E35-853E-444E-A567-E8A9D6919EED.jpeg
F4191024-3747-47AF-86BB-8FF04698A9A7.jpeg
E7AEF837-8610-42A5-A896-B2ED076A3918.jpeg
BAAFB223-27AA-4089-B073-60F03045CFC6.jpeg
0C087504-E45C-4DE4-9476-ED410257EBE5.jpeg
D4F9E537-DF07-421A-992F-062F1AB97EAC.jpeg
37EAA6EA-15CF-4925-AE16-1E77AF8AAF0D.jpeg
13B5A5D5-A784-4E2B-9D05-394585926744.jpeg
1016E0DE-01DE-4A37-9ADA-6EA0EC6CFCDD.jpeg
Na live te zijn gaan kijken en rijden, was ik overtuigd. Dít was een waardige opvolger voor de E38 750i.

Met een week later dit als resultaat:
FFA6C19B-8049-43EC-B0CA-92C786DC26B1.jpeg
Ondanks dat de E65 naar mijn mening een betere auto is in alle opzichten, heeft het toch een paar weken geduurd voordat ik over het grootste verlies van de E38 heen was. Want wát een geweldige auto is dat. Ik blijf de E38 de mooiste 7-serie vinden en qua rijbeleving staat de E38 750i (met M-onderstel) op een hoger niveau dan de E65. Zelfs met Dynamic Drive.

534BB5A2-0FE5-4720-BEB0-94FB196DE455.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

Gebruikersavatar
760i
Club Member
Club Member
Berichten: 22087
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 11:32
Ik bezit: een E65
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: [E65] Mijn 760i

Ongelezen bericht door 760i »

Zo, ik heb het topic opgeschoond. Vanaf nu is het dus gewoon mijn topic over mijn 7 :)
When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

AndréM
Bestuur Club
Bestuur Club
Berichten: 473
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 21:14
Ik bezit: een E38
Locatie: Westland

Re: [E65] Mijn 760i

Ongelezen bericht door AndréM »

Heel interessant Rein. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Zelf zie ik graag een uitgebreide(re) vergelijking zien tussen jouw E38 en de E65.
Secretaris BMW 7-Series Club Nederland
Afbeelding
BMW 760 Li Individual M (F02)
BMW 750 iL Highline M (E38)

Gebruikersavatar
760i
Club Member
Club Member
Berichten: 22087
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 11:32
Ik bezit: een E65
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: [E65] Mijn 760i

Ongelezen bericht door 760i »

E38 750i vs E65 760i

Na dik anderhalf jaar met de E65 in de weer te zijn, kan ik een duidelijker en beter onderbouwd oordeel geven over het verschil tussen de E38 750i en de E65 760i.
Motorisch
In de basis zijn het beide V12 motoren, maar daar stopt de overeenkomst voor het grootste gedeelte wel. De M73TU is een geweldig blok met de perfecte eigenschappen voor het aandrijven van een dergelijke limousine. Heerlijk rustig cruisen en puur op koppel versnellen, zonder terug te hoeven schakelen. Ook in het huidige verkeer kom je dan nog prima mee. Maar ook als er gepresteerd moet worden, is de V12 er klaar voor. Je geeft een kickdown en alles wordt wakker geschud. De automaat schakelt een paar verzetten terug, de toerenteller springt omhoog en daar is de trap in je rug. Zolang je je rechtervoet naar beneden houdt blijft de versnelling doorgaan om bij 220km/h merkbaar elektronisch af te zwakken. Dit is de aanloop naar de begrenzer die rond de 250km/h ingrijpt. Dit heeft BMW zo gedaan om niet te abrupt de begrenzer in te knallen.
Ten tijde van de introductie was dit alles goed voor zeer indrukwekkende cijfers, die niet zouden misstaan bij een sportauto.
Het onderhoud van dit blok is prima zelf te doen, zolang je over een beetje kennis en veel geduld beschikt. In principe zit er weinig complexe techniek aan en het meeste kan met standaard gereedschap gedaan worden. Zwakke punten zijn eigenlijk allemaal te koppelen aan de aangebouwde delen. Het blok zelf is praktisch onverwoestbaar.
Dan de N73. Met zijn Valvetronic, directe injectie en Vanos een totaal ander blok qua karakteristiek. De koppelkromme lijkt wel een tafelberg en het vermogen lijkt praktisch altijd aanwezig. Daar waar de M73TU echter nauwelijks voelbaar zijn werk doet, merk je dat de N73 wat rauwer is. Nog steeds absoluut topklasse niveau, maar net iets minder dan zijn oude broer. Dankzij de wel weer betere geluidsdemping is er binnen nauwelijks iets van te merken, maar als je er gevoelig voor bent, zul je het zeker merken.
Het comfort qua rijden op koppel is in combinatie met de ZF 6-bak absoluut beter en ook het plotseling willen versnellen gaat hier beduidend sneller. Mede dankzij de nieuwere techniek is ook de dorst een stuk minder. Ondanks het grotere slagvolume en het hogere gewicht, is de N73 tevreden met gemiddeld 10% minder brandstof.
Qua onderhoud en reparatie is het dankzij de moderne techniek wel een stuk complexer. Zolang het bij de standaard dingen blijft die onder het kopje onderhoud vallen, is het nog prima te doen, maar reparaties aan Vanos, Valvetronic of andere complexe systemen, vragen een stuk meer kennis van zaken.
De zwakke plekken van dit blok zijn met name de bobines. Hier is voor sommige modellen ook een coulanceregeling geweest. Ik heb zelf de verbeterde versie gevonden en gekocht en die ga ik binnenkort samen met de bougies vervangen.
Voor wat betreft de motor ben ik een fan van de N73 geworden.

Versnellingsbak
De 5HP30 (E38) vs de 6HP26 (E65)
Van comfortabel naar super comfortabel zou mijn eerste oordeel zijn. Daarnaast merk je ook hier dat er serieuze vooruitgang geboekt is. Het schakelen is nauwelijks nog merkbaar (soms alleen via de toerenteller) en de nieuwe bak heeft sneller de juiste versnelling. Daar waar de adaptieve waarden van de 5HP30 er soms juist voor kiezen om niet hetgeen te doen wat jij op dat moment graag wilt, is dat in de E65 zelden het geval. Je moet echt heel veel moeite doen om de bak in de war te brengen.
Ook hier ben ik een fan van de nieuwere versie.

Onderstel
Tja, hier wordt het al snel persoonlijk. Ik ben zelf het meest blij met een sportief onderstel wat veel informatie doorgeeft en weinig weg filtert. In hoeverre is dat realistisch bij een 7-serie waarbij men toch met name denkt aan comfort (ook subjectief) en serene rust? Niet echt, maar de E38 750i was origineel geleverd met een M-onderstel en dat was eigenlijk de perfecte combinatie van een strak en sportief onderstel met veel informatie en aan de andere kant ook voldoende comfort om zonder klachten in één ruk naar Italië te rijden.
De E65 is van een totaal andere orde. Weinig gevoel, géén sportiviteit en bergen comfort. Ook bij de meest sportieve setting van het onderstel (Dynamic drive) komt het niet in de buurt van het fijne (M)onderstel van de E38 Daar waar de E38 heel duidelijk aangaf wanneer je bij de grens in de buurt kwam, is dat bij de E65 alleen merkbaar door de systemen die ingrijpen. Jammer.
Qua kwaliteit is er merkbaar een verbetering. De gevoeligheid van de meeste onderstel onderdelen van de E38 is bij de E65 niet of nauwelijks aan de orde. Uiteraard is er af en toe wat aan vervanging toe, maar niet zoals bij zijn oudere broer. Wellicht is dat het welbekende voordeel dat komt met het nadeel. Wat betreft het vervangen is alles met name zwaarder, dus daar moet je rekening mee houden. Verder weinig verschil op dat vlak.
Mijn keuze gaat hier definitief voor de E38. Iets wat ik heel erg mis.

Cosmetisch
De E38. Klaar. Ook dit is natuurlijk smaakgevoelig, maar de meest toonaangevende autokenners en -journalisten hebben al meerdere keren de E38 tot mooiste sedan ooit uitgeroepen. Ik ben het daar absoluut mee eens. De elegante lijnen van het tijdloze ontwerp zijn dusdanig fraai dat de E65 niet eens in de schaduw kan staan van zijn voorganger.

Ergonomie
Vind ik lastig. In de E38 kon ik alles met mijn ogen dicht vinden. En ondertussen kan ik dat ook in de 760i. Wel vind ik een aantal zaken logischer geplaatst zoals de stoelbediening in de middenarmsteun zowel voor als achter en de gordijnbediening bij de raambediening. Ook de opbergruimte in de auto is erop vooruit gegaan. Met name het aantal plekken waar je spullen kwijt kunt is beter.
Hier ga ik toch voor de E65.

Elektronisch
Het onderwerp waar de opvolger berucht door is geworden. Nu was dat met name het geval bij de PFL, maar ook van FL versies zijn horrorverhalen bekend.
Tot nu toe heb ik geen enkel probleem ervaren, op de comfort-access deurgreep na dan. Deze was bij de aankoop al stuk (bestuurdersdeur) en heb ik nog niet gemaakt. De E38 daarentegen heeft meerdere issues gehad en de bekendste was natuurlijk de pixeluitval, maar ook het contactblokje heeft redelijk wat vervelende momenten opgeleverd.
Ook hier ga ik voor de E65

Comfort
Zoals aangegeven is de E65 hier de koning. Niet in de laatste plaats door de luchtvering, maar ook door de superieure stoelen en de voelbare kwaliteitsmaterialen die gebruikt zijn.

Rijbeleving
De E38 met zijn M-onderstel en de 20” wielen zoals de Alpina B12 ze ook heeft is het in mijn beleving gewoon perfect qua compromis tussen comfort en sportiviteit. De hulpsystemen zoals Active Cruise Control zijn echter wel zeer aantrekkelijke zaken die ik liever niet meer zou missen.
Maar toch heb ik liever de E38 zónder al die zaken maar mét de bijbehorende rijbeleving.

Voorlopige conclusie: de E65 is een heerlijke auto, maar ik mis mijn E38.
When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

snoep
Club Member
Club Member
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 jan 2016, 18:50
Ik bezit: een E38
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [E65] Mijn 760i

Ongelezen bericht door snoep »

Interessante review Rein. Mooi om beide bolides zo uitgebreid naast elkaar vergeleken te zien. Bedankt!

Afbeelding
Een prettig rijdende oxfordgruene uit 1999

Gebruikersavatar
kraftbayer
Club Member
Club Member
Berichten: 4814
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: [E65] Mijn 760i

Ongelezen bericht door kraftbayer »

Eigenlijk is het een perfecte review die Rein geeft over beide modellen.
Ik kom ook tot dezelfde conclusie al heb ik zelf veel minder met de motorisatie van de V12 gereden.
Er zitten op de E65 meer dingen zoals de ACC en nog een paar andere goodies die we op de E38 eigenlijk niet hebben of als het er op staat veel minder goed werkt.
Maar de rijbeleving is voor mij ook beter bij de E38.
Je voelt de grenzen van de auto veel beter aan.
Als is dat voor de doorsnee BMW rijder misschien niet van toepassing en heeft die meer aan de E65 die zichzelf laat rijden.
Comfort is bij een E65 ook helemaal anders maar die zit ook met een gans ander systeem van demping en onderstel.
En optioneel nog een aantal hulp en rijsystemen die de e38 allemaal moet missen.
Wel vind ik dat het gebruikte materiaal van afwerking en leder een pak minder hoog scoort dan die van een E38.
Bij de FL E65 gaat het nog maar bij een PLF was het echt droevig.
Ook de ergonomie van sommige bedieningsknoppen in een E65 is onlogisch voor een BMW.
Voor de doe het zelver is zo een V12 E65 ook niet echt meer een feest maar er gaan er weinig zijn die daar zelf aan gaan klussen denk ik.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

Kees
Bestuur, Voorzitter
Bestuur, Voorzitter
Berichten: 2014
Lid geworden op: zo 18 jan 2015, 08:44
Ik bezit: een F02
Locatie: Almere

Re: [E65] Mijn 760i

Ongelezen bericht door Kees »

Bijzonde leuk om te lezen, dankjewel Rein!
Voorzitter BMW 7-Series Club Nederland

AndréM
Bestuur Club
Bestuur Club
Berichten: 473
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 21:14
Ik bezit: een E38
Locatie: Westland

Re: [E65] Mijn 760i

Ongelezen bericht door AndréM »

Met veel interesse heb ik je uitgebreide betoog gelezen Rein.
Wat je zegt over de E38 herken ik uiteraard. Het is een (h)eerlijke rij-auto met een hoog comfort en hoge stand van techniek voor die tijd.
Secretaris BMW 7-Series Club Nederland
Afbeelding
BMW 760 Li Individual M (F02)
BMW 750 iL Highline M (E38)

Gebruikersavatar
Randy
Club Member
Club Member
Berichten: 821
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 20:09
Ik bezit: een F01
Locatie: Roermond

Re: [E65] Mijn 760i

Ongelezen bericht door Randy »

Gegeven moment kom je op een fase als do3 het zelver. Wil je een nieuwer model waar je niet eens aan moet gaan sleutelen of blijf je bij het oude vertrouwde. Ik zou nooit een nieuwere bmw kopen die door jan de beunhaas is onderhouden. Nu zitten hier uiteraard mensen die dat heel goed kunnen maar ook mensen die dat menen goed te kunnen en als je dan zon auto koopt kjn je beter eerst alle herstellingen herstellen. Heb het ook gehad met de f01 760. Ipv nieuw luchtfilter huis ff wat kit aanbrengen. Nou prachtig haha. Mooi leesvoer trouwens Rein
[*][/color] BMW E65 740i 2005
[*][/color] BMW F01 760i 2009
BMW M6 Gran Coupe competition package 2016

Kees
Bestuur, Voorzitter
Bestuur, Voorzitter
Berichten: 2014
Lid geworden op: zo 18 jan 2015, 08:44
Ik bezit: een F02
Locatie: Almere

Re: [E65] Mijn 760i

Ongelezen bericht door Kees »

Ik moet wel zeggen dat je e38 bij het starten een machtig mooi geluid had.
Voorzitter BMW 7-Series Club Nederland

Gebruikersavatar
760i
Club Member
Club Member
Berichten: 22087
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 11:32
Ik bezit: een E65
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: [E65] Mijn 760i

Ongelezen bericht door 760i »

Randy schreef:
ma 10 aug 2020, 16:45
Gegeven moment kom je op een fase als do3 het zelver. Wil je een nieuwer model waar je niet eens aan moet gaan sleutelen of blijf je bij het oude vertrouwde. Ik zou nooit een nieuwere bmw kopen die door jan de beunhaas is onderhouden. Nu zitten hier uiteraard mensen die dat heel goed kunnen maar ook mensen die dat menen goed te kunnen en als je dan zon auto koopt kjn je beter eerst alle herstellingen herstellen. Heb het ook gehad met de f01 760. Ipv nieuw luchtfilter huis ff wat kit aanbrengen. Nou prachtig haha. Mooi leesvoer trouwens Rein
We hadden hier iemand die wel eens riep: als ge het nie meer wit, hedde ge altijd nog kit...

Ik ben van mening dat als je TIS als leidraad gebruikt en dat netjes opvolgt, er al weinig meer mis kan gaan. Natuurlijk moet je wel enige ervaring en kennis hebben, want anders zou ik de motorkap lekker dicht laten en lekker naar de dealer gaan.
Voor mij is het zelf sleutelen een deel van de hobby, ik vind de gebruikte techniek geweldig en daarnaast houd ik van sleutelen in het algemeen. Ook een F01 of een G12 zou ik zelf onderhouden, maar of ik daar nog steeds zo over denk als ik die eindelijk heb, durf ik niet te zeggen :)
When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

Gebruikersavatar
Randy
Club Member
Club Member
Berichten: 821
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 20:09
Ik bezit: een F01
Locatie: Roermond

Re: [E65] Mijn 760i

Ongelezen bericht door Randy »

Ja als j3 kunt is dst mooi meegenomen. Ik durf het niet. Filters en zo ej remmerij wel bij de f01 ofzo maar bij de m6 raak ik niks aan behalve het gaspedaal ook omdat je anders de garantie kwijt bent. Zou zelf ook weer een e65 v12 erbij willen hebben maar ja 2 auto's overhouden word ook een kostenplaatje. Omdat ik het zelf ook niet kan.

Was nog zo aan het twijfelen over een b7 e65 maar die turbo issues hebben mij weggejaagd
[*][/color] BMW E65 740i 2005
[*][/color] BMW F01 760i 2009
BMW M6 Gran Coupe competition package 2016

Gebruikersavatar
760i
Club Member
Club Member
Berichten: 22087
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 11:32
Ik bezit: een E65
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: [E65] Mijn 760i

Ongelezen bericht door 760i »

Een E65 B7 zou ik ook niet durven hoor. Ik houd best van een uitdaging, maar het moet wel overzichtelijk blijven.
When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

Gebruikersavatar
kraftbayer
Club Member
Club Member
Berichten: 4814
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: [E65] Mijn 760i

Ongelezen bericht door kraftbayer »

Nadeel bij de echt nieuwere modellen is dat je vrij veel speciaal gereedschap nodig hebt als er wat stuk gaat.
En het kost ook een pak geld als er wat stuk gaat.
Normaal onderhoud kan je nog best zelf maar je hebt toch al de nodige software nodig om bepaalde dingen te kunnen doen of te resetten of in onderhoudstand te zetten.

Anders ben je aangewezen op de garage en moet je ook bereid zijn om dat te betalen.
Want dat kost de nodige centen.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

snoep
Club Member
Club Member
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 jan 2016, 18:50
Ik bezit: een E38
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [E65] Mijn 760i

Ongelezen bericht door snoep »

760i schreef:
ma 10 aug 2020, 19:17
Een E65 B7 zou ik ook niet durven hoor. Ik houd best van een uitdaging, maar het moet wel overzichtelijk blijven.


Ik was al niet in de markt voor een B7. Maar nu hoef ik er zeker geen.
Een prettig rijdende oxfordgruene uit 1999

Plaats reactie