[E65] Mijn 760i

Plaats hier een topic over jouw 7.
Johan
Professional
Ik bezit: een E32

Re: [E65] Mijn 760i

Ongelezen bericht door Johan »

Mijn ervaringen met f10 sleutelen is dat de sw wel te vinden is. Maar je moet wel weer het nodige gereedschap kopen. Bougies met een sterdop, oliefilterhuis...ook weer een speciale dop.

Klepdekselpakking vervangen betekend injectoren eruit. Injector trekker nodig. Dan moeten ze terug. Nieuwe teflon ringen en dan weer speciaal gereedschap om die ringen te comprimeren.

Riemspaner vervangen? Nieuwe aluminium bout gebruiken. Moment en dan x graden draaien.

Al met al is alles mogelijk maar je moet je wel inlezen in elke reparatie anders mis je onderdelen en of gereedschap.
© Johan...all rights reserved

Randy
Club Member
Club Member
Ik bezit: een F01

Ongelezen bericht door Randy »

en het juiste moment op de bouten. Word vaak vergeten
[*][/color] BMW E65 740i 2005
[*][/color] BMW F01 760i 2009
BMW M6 Gran Coupe competition package 2016

760i
Club Member
Club Member
Ik bezit: een E65
Contacteer:

Ongelezen bericht door 760i »

Inlezen doe ik sowieso altijd als ik iets de eerste keer moet doen en dat er steeds meer speciaal gereedschap nodig is, zie ik als een deel van de hobby. En natuurlijk, het moet geen bodemloze put worden, maar ik denk dat dat op zich nog wel meevalt. De dealer schrijft tegenwoordig zijn facturen ook met een vork.
En als het echt de spuigaten uitloopt? Dan koop ik weer een E38 :ymparty:
Afbeelding

When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

Henkjan
Club Member
Club Member

Ongelezen bericht door Henkjan »

Mooie auto! Hopelijk blijf je van grote problemen bespaard en kun je het onderhoud lekker zelf doen.

Ik denk dat garantie toch wel een wassen neus is. Meestal geeft een merk garantie op een product voor zolang men verwacht dat het minstens heel blijft. Bijvoorbeeld 5 jaar of 100.000 km.

Ondertussen wordt je gedwongen om onderhoud bij de dure dealer te laten plegen. Daar verdient de garage meer aan dan aan de verkoop van automobielen.

Degenen die zich dus bang (laten) maken met het garantie-verhaal zijn dus bovenal duur uit :-B.
[E32] BMW 750iL 1988. (renovatie project)
[K] BMW 1200RS 2001 Tourmotor.
[R129] Mercedes 300SL24v. Summer drive.

[240] Volvo 245 2.3 LPG 1980. Pekelbakkie en algemeen werk-en trekpaard.

760i
Club Member
Club Member
Contacteer:

In het geval van een Opel Corsa ben ik het met je eens, in het geval van een 760i zeker niet. En als je dat ‘dure onderhoud’ bij die dealer niet wenst te betalen, is zo’n auto wellicht niet de juiste keuze voor jou.
Zo heeft iedereen zijn voorkeuren :)
Afbeelding

When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

Henkjan
Club Member
Club Member

Ongelezen bericht door Henkjan »

Feit is wel dat de dealer onderhouds-stempels de auto een meerwaarde geven bij verkoop of inruil.

Maar ik geloof er niet zo in en vind het bovendien leuker, uitdagender en goedkoper om zoveel mogelijk zelf te doen ... bij de oudere auto's lukt dat nog aardig ;;).
[E32] BMW 750iL 1988. (renovatie project)
[K] BMW 1200RS 2001 Tourmotor.
[R129] Mercedes 300SL24v. Summer drive.

[240] Volvo 245 2.3 LPG 1980. Pekelbakkie en algemeen werk-en trekpaard.

760i
Club Member
Club Member
Contacteer:

Zoals geschreven is het zelf repareren en onderhouden voor mij deel van de hobby. En tot nu toe red ik het prima. Ook met deze E65.
Afbeelding

Randy
Club Member
Club Member

Als je een m6 koopt in mij geval en je moet bijna 90k aftikken dan ben je blij met premium garantie. Zelf kun je al niks aan zo'n auto en als je dat al doet bem je ke garantie kwijt. Ej de bmw garantie vind ik geen wassen neus bijvoorbeeld en zo duur zijn biiv remblokken niet. Als je zo'n auto koopt of een 760 dsn is autodoc indd j3 vriend niet. Je weet dat bepaalde onderhoud eenmaal Geld kost en de dealer verdient er zeker aan. Maar ik bouw zekerheid in. Als bij zo'n auto een pakking lekt ben je al gauw 1000 euro kwijt. En dat valt dan biiv onder de garantie. Een M motor is veel te complex om zelf mee te gaan stoeien en heb je geen sluitende onderhoudsgeschiedenis raak je zon auto niet eens kwijt of ver onder de vraag prij

Nu zijn de meeste dealers zich ook bewust van vaste klanten en zijn ze ook in mijn geval al schappelijk. 20% korting op onderdelen en 10% op werkplaats. Is kwikfkt goedkoper. Zal best maar daar breng ik me fiets nkg niet heen

snoep
Club Member
Club Member
Ik bezit: een E38
Contacteer:

Ongelezen bericht door snoep »

Garantie is een verzekering. En daar betaal je voor.
Je kunt je verzekering afsluiten bij BMW of elders.

Als je verzekering je belemmert om leuke dingen te doen, zou ik er gauw afscheid van nemen.

Als ik Randy was, zou ik mijn auto gaan gebruiken.
Een prettig rijdende oxfordgruene uit 1999

Johan
Professional

Dealer onderhouden heeft zeker meerwaarde op een auto tot zeg 6 jaar. Daarna zal het vele mensen een worst wezen. Onderhoudshistorie is een ander geval. Daar hechten liefhebbers waarde aan. Maar de rest van de bevolking smijt die stapel rekeningen ook zo in de ton. Ik heb verschillende auto's verkocht met de hele stapel facturen erbij van nieuw tot zeg 6 jaar (zelfs een van nieuw tot 13 jaar) en die hebben de kopers allemaal laten liggen op onze keukentafel.
Ik zou zeker niet weglopen bij een auto die onderhouden is door de eigenaar zelf en de rekeningen van de onderdelen erbij zijn. Waarbij de keuze voor de merken bewust gedaan is op basis van reputatie/kwaliteit en niet op prijs. Maar als ik kit, duck tape, ty-wraps of van die blauwe schotch locks zie laat ik de auto lekker staan.

Een M motor is op hetzelfde principe gebaseerd als vele andere motoren. Die kun je ook prima zelf onderthouden. Mensen hebben alleen een hogere drempel want als er iets misgaat heb je niet voor 1000-3000 euro een gebruikt blok. Vorig jaar heb ik nog samen met een vriend een s54 uit een Z4M uitelkaar gehaald. Ingelopen krukas door versleten lagerschalen. Die wagen loopt na het vervangen van de drijfstang, de lagers en het laten bewerken van de krukas weer als een malle. Oh en vele onderdelen voor de reparatie kwamen gewoon van autodoc!

@760i: gereedschap kopen vind ik prima. Maar als ik een injector moet monteren met een toolset van 300 euro. Of de blokeertools voor een m54 moet kopen voor 600 euro heb ik wel een drempel. Dat is mij teduur om voor die 1e reparatie zelf aan te schaffen. Gelukkig kan ik dat soort dingen vaak lenen voor een weekendje.

Johan
Professional

Nog een mooi voorbeeldje: ik heb een dealer onderhouden f10 528i staan. demo auto geweest en daarna van 1 eigenaar. Oliewissels allemaal volgens BMW voorgeschreven onderhoudsinterval. Maar wel stuk bij ca. 180k km. De caterpan leek wel een teerput zoveel sludge zat erin.

Dan is de 523i van mijn vader die elk jaar (8-15k) van mij een oliewissel krijgt een betere keuze!

Randy
Club Member
Club Member

@SNOEP ik gebruik hem ook met veel plezier:)

760i
Club Member
Club Member
Contacteer:

Johan schreef:
di 11 aug 2020, 07:55
@760i: gereedschap kopen vind ik prima. Maar als ik een injector moet monteren met een toolset van 300 euro. Of de blokeertools voor een m54 moet kopen voor 600 euro heb ik wel een drempel. Dat is mij teduur om voor die 1e reparatie zelf aan te schaffen. Gelukkig kan ik dat soort dingen vaak lenen voor een weekendje.
Dat ben ik volledig met je eens, er is zeker een grens, maar als het om een financiële afweging gaat, dan is de keuze vaak óf de hele reparatie bij een dealer of garage laten doen, óf het stuk gereedschap aankopen en de reparatie zelf doen. Dan denk ik dat het financiële voordeel nog steeds vaak uitvalt voor het zelf doen.
Een derde optie is soms om ook het gereedschap zelf te maken. Een klein voorbeeld is de blokeertool voor de waterpomp als je de visco los wilt maken.
Al met al blijft het voor mij een hobby-auto en als die een paar weken stil moet staan omdat ik dan zelf een reparatie kan doen en daarmee serieus geld kan besparen en een hoop lol kan hebben, dan is dat voor mij geen probleem. Ik kan mij echter voorstellen dat als het je enige auto is, dat er dan ook andere beweegredenen zijn om de reparatie uit te besteden.
Afbeelding

Plaats reactie