[E38] Mijn BMW E38 728i FL Kraftbayer.

Plaats hier een topic over jouw 7.
kraftbayer
Club Member
Club Member
Ik bezit: een E38

[E38] Mijn BMW E38 728i FL Kraftbayer.

Ongelezen bericht door kraftbayer »

Hierbij een verslag over mijn BMW E38 728i.

Ondertussen heb ik de auto al ruim 11 jaar.
Het is 1 van de eerste Facelift modellen die uitgeleverd werden na de persvoorstelling.

De auto is eind 1998 geleverd in Duitsland aan een kleine BMW Dealer Autohaus Kern in Geretsried bij München.
In 2108 zou dit bedrijf 50 jaar bestaan maar BMW besliste daar anders over want ze wilden alle kleine familiebedrijven weg en zodoende werd het bedrijf opgegeven en werd er beslist om alles te verkopen.
De auto heeft bij Autohaus Kern in zijn eerste jaar dienst gedaan als demo auto maar werd eigenlijk alleen door de zaakvoerder gereden.

Na een klein jaar is de auto als Premium Selection naar België gekomen en werd daar bij een BMW Dealer in de omgeving van Kortrijk gekocht door de tweede eigenaar.
Deze man een zaakvoerder van een accountkantoor heeft er dan ongeveer 10 jaar mee gereden.
In 2009 heb ik dan de auto gekocht met 117.000 Km.

Bedoeling was eerst om een E32 te kopen omdat de E38 modellen toen nog vrij duur waren tweedehands maar toen deze auto op mijn pad kwam heb ik niet getwijfeld.
De auto was Dealeronderhouden wat voor mij al belangrijk was zodat er niets aan verpruts was.
Opties die ik wilde zoals navi en schuifdak zaten er ook op.
De Km stand was ook netjes wat niet betekende dat er al veel aan vervangen was op al die jaren.
Buiten standaard onderhoud was er weinig aan vervangen.
Zeker als er een rustige bestuurder van rond de 60 j mee gereden had.
Maar dat was iets wat ik al in het budget meegenomen had.
En door de ervaring met die modellen was dat een redelijke To do lijst. :)

Buiten wat gebruik en parkeerschade aan het exterieur was de auto heel netjes.
Van binnen zelfs fabrieksnieuw want achteraan had daar eigenlijk nog nooit iemand plaats genomen.
Maar de basis en de aankoopprijs was goed dus de kogel was vrij vlug door de kerk.

Daarna heb ik de auto technisch en optisch in orde gezet maar daarover later meer.

Hier alvast de foto’s van de auto zoals die te koop stond.

Aankoop 1.jpg
Aankoop 3.jpg
Aankoop 4.jpg

Grtn,
Walter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW...Kraftbayers

ronnie730i
Club Member
Club Member
Ik bezit: een E32

Re: [E38] Mijn BMW E38 728i FL Kraftbayer.

Ongelezen bericht door ronnie730i »

Mooi begin van een lang verhaal dat ik zeker wil horen of volgen.
Kan niet slecht zijn ; )

Mvg Ronnie

760i
Club Member
Club Member
Ik bezit: een E65
Contacteer:

Ongelezen bericht door 760i »

Oké, ik ben getriggerd. Kom maar door met het volgende hoofdstuk :)
Afbeelding

When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

snoep
Club Member
Club Member
Contacteer:

Ongelezen bericht door snoep »

Een heel goed begin. Ik ben benieuwd naar het vervolg :)
Een prettig rijdende oxfordgruene uit 1999

BartM3
Club Member
Club Member
Ik bezit: géén 7 serie, ik ben zoekende

Ongelezen bericht door BartM3 »

Dat wordt een mooi verhaal!!

kraftbayer
Club Member
Club Member

Na de aankoop heb ik dus preventief al de nodige onderdelen vervangen.
De auto had bij aankoop ongeveer 120.000 Km en dan sta je wel voor de nodige To do dingen als je nog een lange tijd wil rijden zonder er elke maand weer wat aan te moeten versleutelen.
Tenslotte betaald dat zich ook terug omdat je alle gemaakte kosten zelf nog kan oprijden zonder dat je dan op het einde nog een hoop kosten moet doen waar je zelf niets meer aan hebt.
We deden dat vroeger in de garage ook bij de klanten die een bedrijfszekere auto wilden rijden.
Dit omdat we door de jaren heen al ongeveer wisten welke problemen er anders op zouden komen waardoor je de kans had veel meer stuk te rijden dan wat nu eigenlijk de kosten waren.
Plus ontevreden klanten omdat de auto weer eens in de garage stond.
Per motortype zitten daar wel wat verschillen in en ik heb daar ook een lijst van voor wie dat graag heeft.
Eerst heb ik de auto een Inspektie II beurt gegeven waaronder dus alle filters en de bougies.
Met alle filters bedoel ik ook de kleine microfilters van de automatische airco die in het interieur zitten.
Meestal zijn die nog nooit vervangen omdat er weinig weten waar ze zitten.
De verdere onderdelen die ik meteen vervangen heb zijn de volgende:
Pakking kleppendeksel omdat die meestal een lekkage heeft op de uitlaat wat een nare geur afgeeft of een lekkage naar de bougiegaten toe waardoor deze vol olie komen te staan.
Waterpomp,visco koppeling,thermostaathuis plus thermostaat,alle Poly V riemen en de loop en spanrollen voor de riemen want meer als 150.000 Km houden die onderdelen het meestal niet vol.
Ook de Disa klep.
Die Disa klep durft inwendig afbreken met als gevolg bijna altijd totale motorschade.
Meermaals voorgehad op de M52 en M54 motoren.
Nu is er gelukkig al een reparatiesetje voor waardoor je die dure klep niet in zijn geheel moet vervangen zoals vroeger wel het geval was.
https://www.vanosrepair.nl/disa-klep-re ... ratie.html
Alle vloeistoffen waaronder ook de remolie,olie stuurbekrachtiging en de olie van het differentieel.
Natuurlijk ook de koelvloeistof want die vervang je best altijd elke 2 – 3 jaar omdat deze anders invreet op de rubber en kunststof leidingen.
De olie en het filter van de automaatbak.
Want meestal is die nog nooit vervangen.
BMW geeft wel aan dat het Long life olie is maar uit ervaring weten we wel dat het zo niet is.

Na het vervangen van die onderdelen kon ik met de auto toch vrij gerust gaan rijden en mij focussen op het bestellen en vervangen van de andere onderdelen om de auto weer perfect te zetten.
Want 10 jaar en 120.000 Km betekend wel dat er dingen al dan niet versleten zijn of toch hun leeftijd hebben.
Zeker wat het onderstel betreft zit er overal wel wat speling op en vooral als de auto stevig gebruikt is.
Je voelt het misschien niet dadelijk maar als je dan alles nieuw hebt gestoken voel je wel een wereld van verschil.
En tenslotte sta je er toch voor om die dingen te vervangen.
Dus dan liever meteen om er zelf het plezier van te hebben.
Ik had de auto ook al eens goed gepoetst om alle pijnpunten van de carrosserie te kunnen bekijken
Ook had ik de deuk in de linker achterdeur er al zo goed mogelijk uitgetrokken en de sierlijst er weer op gemonteerd.
Dat was meteen al een verbetering in afwachting dat ik het de rest zou aanpakken.

BMW 01.jpg
BMW 02.jpg

Na de eerste poetsbeurt en de deuk voorlopig uit de deur gehaald zag de auto er al wat netter uit :)

Optisch komt bij mij op de tweede plaats.
Ik steek nu liever eenmaal eerst mijn centen in een technisch perfecte auto dan eentje die staat te blinken als een spiegel maar technisch nog ver achter staat.
Nadeel is dat je van dat technische eigenlijk bijna nooit wat ziet terwijl een prefect opgepoetste auto bij de meeste meteen doet vermoeden dat die technisch ook wel goed gaat zijn.
Want voor 500€ doe je technisch bijna niets terwijl je voor dat bedrag bijna wonderen kan doen met oppoetsen.
Dat is waar de handelaars ook weten.
En natuurlijk is toen de zoektocht naar leuke opties ook begonnen.

Bij toeval had ik in de UK heel goedkoop een Bj 2000 BMW E38 735i met een M Pack kunnen kopen.
En die had ook nog eens dezelfde kleur.

UK 01.jpg

Je vond toen nog vrij veel E38 in M Sport uitvoering in de UK.
Die auto had ondanks zijn lage mijlen (92.000 miles) een distributie kettinggeleider die afgebroken was waardoor half de motor aan gort was en de auto nog maar of 4 cilinders liep.
Van die auto heb ik zelf de zwarte dak hemel en nog een paar andere onderdelen gebruikt en de rest was om een klant zijn schade BMW E38 terug te herstellen.
Voor de M parallel velgen en het Sport interieur had ik ook dadelijk kopers.
Wat er van de auto overbleef heb ik dan in een loods opgeslagen en door de tijd heen volledig ontmanteld tot er alleen een naakte carrosserie van over was.
Die is dan naar de schroot gegaan.

UK 02.jpg
UK 03.jpg

Volgende keer meer over de werken aan het onderstel.
Want daar is ook alles nieuw onder gestoken.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

Sjonnie
Club Member Sponsor
Club Member Sponsor

Ongelezen bericht door Sjonnie »

Mooi om te lezen en te zien!

x '95 E36 328i Cabrio
x '98 E38 728iA
x '97 E36 318i Touring
x '81 E23 735iA
x '00 E39 530dA Touring
x '98 E38 728iA
x '02 E46 330d Touring
x '04 E61 525iA Touring
x '04 E46 318i Touring
x '00 E38 735iA
v '08 E61 525dA Touring

BartM3
Club Member
Club Member
Ik bezit: géén 7 serie, ik ben zoekende

Ongelezen bericht door BartM3 »

Dat is nog eens een aanpak! Toen ik een paar maanden je 7-serie zag, had ik niet durven denken dat hij er ooit zo bij heeft gestaan zoals in het begin van dit topic! Erg knap en indrukwekkend Walter!!

ronnie730i
Club Member
Club Member

Das een verhaal waar je blij van wordt als je het leest :) :handgestures-thumbup:

Mvg Ronnie

kraftbayer
Club Member
Club Member

BartM3 schreef:
di 07 jul 2020, 22:20
Dat is nog eens een aanpak! Toen ik een paar maanden je 7-serie zag, had ik niet durven denken dat hij er ooit zo bij heeft gestaan zoals in het begin van dit topic! Erg knap en indrukwekkend Walter!!

Dat is nog maar een begin. :)
Er is nog veel meer aan gedaan maar dat post ik ook nog wel.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

kraftbayer
Club Member
Club Member

Nadat ik de auto een half jaartje had heb ik werk gemaakt van het onderstel en stuurinrichting.
Alles zat er al 10 jaar en 120.000 Km onder en dan is het beste er wel vanaf.
Je kan dan gaan voor telkens wat te vervangen waardoor je eigenlijk altijd blijft sleutelen en vervangen en nooit een echt perfecte auto hebt.
Of meteen voor alles.
En dat is heel veel als je het goed wil doen.
Dat kan je zien op de foto.

08.jpg

Kost meer maar je bent er dan wel weer voor lange tijd vanaf.
En als je het moet laten doen spaar je enorm veel geld aan werkuren door niet telkens bijna hetzelfde los te moeten maken.
Voor de onderdelen heb ik hetzelfde gekocht als wat BMW zelf OEM gebruikt maar dan after-market wat heel veel geld scheelt.
De nieuwe onderdelen komen van TRW,Lemforder,Bilstein,Eibach en wat niet after-market te koop was gewoon via de Dealer.
Het voordeel was dat ik bij een BMW dealer werk waardoor ik op mijn OEM onderdelen ook de nodige korting kreeg.
Dat krijg je nu als clublid bij Ekris ook.
Bij de 2 gebogen drukstangen (draagarmen) van de voorste ophanging heb ik de OEM rubber lagers die er in zitten wel vervangen door die van een OEM Protection uitvoering.
Voordeel is dat deze de wielen veel strakker op de weg houden en ook beter de klappen opvangen als je op 18” of nog grotere velgen gaat rijden.
Anders heb je kans dat en zeker als je met meer dan 18” gaat rijden die rubbers vlug stuk gaan.

Op de foto kan je duidelijk het verschil zien tussen de OEM rubber en de OEM Protection rubber.
De bovenste draagarm heeft een Protection rubber en de onderste niet.

06.jpg

Nog duidelijker zie je het op de andere foto waar het lichtgele de versterking is in de Protection rubber.

07.jpg

Omdat ik de auto toch wat wilde verlagen heb ik meteen een Eibach Pro-kit verlaging set gekocht.
Dit in kombinatie met de B6 dempers van Bilstein.
Deze toepassing had ik vroeger ook op heel veel klantauto’s toegepast.
Comfort blijft nog behouden en de auto stuurt een stuk strakker.
Die B6 dempers heb ik een paar jaar later vervangen door B4 dempers omdat er in bepaalde B6 dempers een fout zat in de zuigerstangen en afdicht ringen.
Bij heel miniem in en uitveren “knorden” de voorste dempers als een varken.
Heel raar geluid want het is precies of de voorwielophanging telkens uit elkaar klapt.
Dus weer een setje nieuwe B6 dempers was voor mij toen not-done om misschien na een tijd weer hetzelfde voor te hebben.
De B6 dempers die nu verkocht worden hebben dat probleem gelukkig niet meer.
De reden dat ik achteraf op de B4 dempers overgegaan ben is omdat deze in die variant ook op een OEM M onderstel zitten bij een E38 en net wat zachter zijn dan de B6.
Kwestie prijs kosten de B4 dempers veel minder dan de OEM M dempers.
Dus net iets meer comfort dan met een B6 want in België rijden we van vluchtheuvel naar vluchtheuvel en ons wegennet is niet zo strak zoals in Nederland. :(
Maar met de B6 dempers rijd de auto wel strakker als met de B4 dempers.
Je krijgt wel meer klopgeluiden van de ophanging omdat de B6 echt heel snel dempt.

Omdat we toch met het onderstel bezig waren zijn er vooraan volledig nieuwe remmen en schijven op gekomen.
Achteraan is alles gebleven buiten een setje nieuwe remblokken want aan de schijven zag je eigenlijk nog geen slijtage.
Ook alle rubber remslangen zijn toen voor en achteraan vervangen want het is een bekend iets bij een E38 dat ze achteraan op de aansluiting met de remklauw barsten.
Bovendien na 10 jaar moet je ze eigenlijk toch altijd vervangen wil je goed bezig blijven.
Dat zijn niet de kosten.
Voor 50€ kan je uw leven niet wagen.
Na een vorige volledige controle van de onderzijde had ik al gemerkt dat er roestvorming zat op de naad van de brandstoftank.
Eerste gedachte was om dit op te lossen door te ontroesten en opnieuw te lakken.
Maar uit ervaring is dit lapwerk zijn en er zou toch ooit een nieuwe onder moeten.
En dat is redelijk wat werk en komt dan meestal ongelegen.

Eens er onderuit zag je ook dat het nodig was en oplappen maar voor een korte periode geweest was. :doh:

02.JPG

Dus een nieuwe er onder was zeker geen slechte keuze.

03.JPG
04.JPG

Gelukkig de nieuwe nog aan de normale prijs gekocht want nu kosten ze 3 keer meer dan toen. :)

Maar nu zijn ze after-market te koop met een vrij goede pasvorm aan een normale prijs.

Ik had ook nog een setje M Parallel velgen waarop ik nieuwe banden gemonteerd heb en dat is dan ook onder de auto gekomen.
Zo had hij al een beetje meer “looks”.
De auto is dan ook helemaal terug opnieuw uitgelijnd en ook opnieuw APK gekeurd als verlaagd voertuig.
Dat is in België verplicht als je een verlaging of verlaagde veren monteert.
We kunnen ook niet zomaar veren kopen want er moet ook een goedkeuringsattest en na montage een montageattest bij zijn.

Technisch had ik dan ondertussen ook de ABS computer vervangen want die gaf soms een inwendige storing.
Een bekend iets op die modellen van bouwjaar 1998-2000.
Ook bij de E39 die dezelfde computer gebruikt.
Je kan de computer vervangen door een nieuwe maar dan moet die opnieuw gecodeerd worden op de auto.
Ondertussen zijn er ook bedrijven die deze computers gewoon herstellen waar door je eigenlijk geen codering moet doen maar gewoon de herstelde terug monteren.
Wat een pak handiger en goedkoper is.
De alternator (wisselstroomdynamo in het mooi Nederlands) heb ik ook vervangen want daar was een lager bij die begon te zoemen.
Je wil het risico niet lopen dat die vastloopt met alle schade die er dan bij komt van de Poly V riem die in de radiator klapt of ergens tussen draait.
Kost U dan veel meer dan een nieuwe alternator.

Nu het onderstel 100% was en de auto technisch voor een groot deel op punt stond heb ik de tijd genomen om ook wat aan de carrosserie te doen.
De deuk in de achterdeur en wat kleine schades wou ik herstellen en de auto ook een “nieuwere look” geven door de bumpers en dorpels volledig in de kleur te spuiten ipv dat ze nu gedeeltelijk zwart waren.
Want van al de centen die er al in de auto staken was nog niets zichtbaar.
Maar gelukkig wel voelbaar bij het rijden.

Dus volgende keer wat carrosseriewerk en ook nog andere leuke updates.
Want ondertussen lagen er al een hoop dingen klaar om op of in de auto te monteren. 8-|

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

alpinab11
Club Member
Club Member

Ongelezen bericht door alpinab11 »

prachtig Walter
BMW Alpina b11 E32 en een 750il en 760li

ronnie730i
Club Member
Club Member

Mooi vervolg,met duidelijke uitleg :handgestures-thumbup:

Mvg Ronnie

Bram
Club Member
Club Member

Ongelezen bericht door Bram »

Netjes hoor Walter. Zo hoor je een auto aan te pakken. De eerste afbeelding komt mij bekend voor. Alle onderdelen voor de schokdempers en veren heb ik ook liggen. :)
* 730i bj. 1994
* 728i Executive bj. 1999
* 740i Individual bj. 2000

kraftbayer
Club Member
Club Member

Bram,

Ik heb het altijd zo gedaan bij elk van mijn auto's.
Dan weet je wat je hebt en ook dat je niet elke week wat moet gaan vervangen.
Probleem is wel een beetje als je een auto al vrij duur aankoopt het een "hele dure" word achteraf.
Maar je hebt dan ook wel een goede.
Ik heb mijn auto toen aan een hele nette prijs kunnen kopen waardoor die uiteindelijk perfect in orde nog goedkoper is dan wat ze voor eentje vragen bij handelaars met 150.000 Km op.
En dan moet je ook nog alles gaan vervangen. ;)

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

Plaats reactie