[E38] Mijn BMW E38 728i FL Kraftbayer.

Plaats hier een topic over jouw 7.
ronnie730i
Club Member
Club Member
Ik bezit: een E32

Re: [E38] Mijn BMW E38 728i FL Kraftbayer.

Ongelezen bericht door ronnie730i »

Ja dat kan je onmogelijk inschatten dat er zoveel werk insteekt en dat je dat dan ook voor 99%
zelf hebt gedaan als je de wagen ziet hoe hij nu is.
Gewoon af @-) @-)
Ben benieuwd naar het vervolg ;)

Mvg Ronnie

kraftbayer
Club Member
Club Member
Ik bezit: een E38

Ongelezen bericht door kraftbayer »

Weer een vervolg op de eerdere verslagen. :)

Optisch was de auto nu zo goed als in orde.
In tussentijd had ik ook nog de ABS computer vervangen omdat er een foutmelding In het ABS systeem was.
Er werd een storing op een sensor aangegeven bij het uitlezen.
Maar bij uitwisselen van plaats van de betreffende sensor bleef de storing aan dezelfde kant.
Dus inwendige storing in de ABS computer.
Iets wat vrij veel voorkomt op de bouwjaren 1998 – 2001 van de BMW E38 en E39 modellen.
Ik heb de ABS computer nieuw gekocht omdat ik die met een hele hoge korting heb kunnen kopen maar ze zijn ook te herstellen.
Herstellen heeft als voordeel dat die niet opnieuw op de auto gecodeerd moet worden.
En dat zou ik ook aanraden als er een probleem op zit omdat een nieuwe nu al vrij veel geld kost.

Dan kon ik weer verder met het technische gedeelte te verbeteren.
Ik had er al vrij veel aan vervangen maar toch waren er nog dingen die in orde gemaakt moesten worden.
Zeker wat het koelsysteem betreft.
Waterpomp en thermostaat had ik al dadelijk na de aankoop vervangen.
Dus dat was in orde.
Nu was de radiator aan de orde omdat die heel miniem begon te zweten wat niet abnormaal is na die jaren.
Vervangen moet je die toch ooit en beter nu dan dat die echt begint te lekken met alle gevolgen achteraf.
Omdat ik de radiator vervang doe ik dat ook met al de rubber koelslangen van en naar de motor.
Bij dit type motor zijn het koelslangen met een klikverbinding op de radiator en motor.
En de praktijk had al een paar keer aangegeven dat deze durven lekken als je ze een paar keer los maakt.
Of aan de koppelingen afbreken achteraf.
En de rubbers worden er ook niet beter op na al die jaren.
Op de radiator ook de speciale koperen ontluchtingsschroef geplaatst waardoor die schroef niet afbreekt als je de motor wil ontluchten.
Hier zie je goed het verschil.

4.jpg
5.jpg

De plastiek ontluchtingsschroef durft wel afbreken na een paar jaar of de schroefdraad raakt beschadigd.
Het expansie vaatje met alle sensoren plus radiatordop heb ik natuurlijk ook vervangen.
Dat doet meer dan alleen maar koelvloeistof bijhouden.
Er zit inwendig een functie in die de druk in het koelsysteem mee bepaald.
Werkt dat dan niet goed meer krijg je het bekende barsten van dat expansievat.
Nu hebben die M52 en M54 motoren nog wel een aandachtspunt dat veel vergeten word als er ergens miniem koelvloeistofverlies is.
Op die motoren zitten er aan de cilinderkop 2 plastiek buizen die in de cilinderkop zelf gewoon wegrotten.
Gevolg is een heel minieme koelvloeistoflekkage die niet echt merkbaar is omdat als er een lek is die dadelijk opdroogt door de motorwarmte.
De tekening hieronder maakt meteen duidelijk welke buizen het zijn.

1.png

Het gaat hem over de N° 6 en de N°8.
Bij demontage blijft er in 95% van de gevallen een stuk in de cilinderkop zitten.

20.JPG

Maar dat krijg je er wel redelijk vlot uit.
Dus die 2 buizen het ik vervangen.

21.JPG
22.JPG
23.JPG

Het is wel wat werk want gans de inlaatcollecter moet er dan af maar dat gaat vrij goed als je eerst het oliefilterhuis uitbouwt.
Het voordeel is als de inlaatcollecter er dan af is je daar dan elke pakking van kan vervangen.
Er zitten daar ook twee dopjes op die voor rare problemen kunnen zorgen.
N° 14 en N°19 op onderstaande tekening.

2.png
11.JPG
13.JPG

Die barsten door de jaren en geven vacuüm problemen waar je niet dadelijk aan denkt.

De wisselstroomdynamo maakte soms een raar piepend geluidje en vermits ik nog een nieuwe had liggen kon ik die ook vervangen.
Hij moet er toch af om het oliefilterhuis gemakkelijk te verwijderen om een bekend M52/M54 probleem op te lossen.
De pakking van het oliefilterhuis word steenhard en gaat dan lekken dus die pakking moest vervangen worden.
Dat oliefilterhuis is vlot te verwijderen en je kan dan zoals hierboven al aangegeven ook beter aan de inlaatcollector.
Omdat ik gemerkt dat dat er op een hele rare plaats aan het motorblok een minieme olielek zat had ik de omgeving al een paar keer proper gemaakt om de oorzaak te vinden.

Die lek was vlug gevonden en de oorzaak was gewoon besparingen op materiaal bij BMW. :(

30.JPG

Het oliefilterhuis was namelijk aan de zijkant voorzien van geperste afsluitdoppen in plaats van geschroefde zoals bij de oudere modellen.
De foto laat duidelijk het verschil zijn.

31.JPG

Dus hele minieme lekkage langs deze geperste afsluitdoppen.
Dan maar een nieuw oliefilterhuis besteld en wonder bij wonder werd de uitvoering met geschroefde afsluitdoppen geleverd.
Dus lekkage aan die doppen is dan uitgesloten.
Daarna alles terug gemonteerd met nieuwe pakkingen en ook de volledige carterontluchting weer vervangen.
Dat lukt dan vrij goed omdat je dan beter aan de onderdelen kan die op de inlaatcollector zitten.
Ik had de carterontluchting bij aankoop al wel vervangen maar dat was toen een gepriegel omdat je er slecht aan kan met de inlaatcollecter op de motor.
En die onderdelen kosten nu ook niet het grote geld.

De oliepeilstokbuis heb ik ook vervangen omdat ik al gemerkt had vroeger in de praktijk dat ze dicht gingen zitten aan de aansluiting van de carterontluchting.
Iets wat eigenlijk nooit opgemerkt word als je een carterontluchting hebt die minder goed werkt.
Maar uit ervaring wist ik dat daar ook problemen mee konden voorkomen worden door de oliepeilstokbuis te vervangen of helemaal proper te maken.
Ik heb voor vervangen gekozen omdat ze soms heel hardnekkig dicht kunnen zitten.

32.JPG

Het koelsysteem ook weer afgevuld met de juiste koelvloeistof.
Aanbevolen is om deze koelvloeistof elke 2 jaar te vervangen om te voorkomen dat de rubbers en rubber O ringen gaan opvreten.
Het geeft achteraf een goed gevoel om te weten dat gans het koelsysteem in orde is voor vele jaren en dat de olielekken ook opgelost zijn.

Stap voor stap maken we de auto beter en beter.
Spijtig dat je al die werken aan de buitenkant niet ziet maar het voelt wel goed aan als je ermee rijd.
Dat is voor mij wel net iets belangrijker dan het eerder optische.

Hier zie je nog een klein gedeelte van wat er allemaal aan vervangen is.

100.JPG

Ondertussen is de tijd ook niet blijven stilstaan en hebben we nog meer vorderingen gemaakt.
Maar daarover later weer meer.

Grtn,
Walter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW...Kraftbayers

ronnie730i
Club Member
Club Member
Ik bezit: een E32

Ongelezen bericht door ronnie730i »

Nog even en die kan als nieuw de toonzaal in.

Mvg Ronnie

laurens-e39
Club Member
Club Member
Ik bezit: géén 7 serie, wel technische kennis

Ongelezen bericht door laurens-e39 »

Mooie reportage Walter, jouw 728i staat er perfect bij
Bmw 7 liefhebber in hart en nieren
F01 730d 2012

kraftbayer
Club Member
Club Member

Ondertussen is er nog wel meer aan gedaan.
Niet echt grote dingen maar wel eigenlijk preventief weer wat slijtagedelen vervangen die ik anders toch binnen een tijd zou vervangen.
Nu was er tijd voor.

En er zijn zelfs kilometers mee gemaakt. ;)

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

Johnmaaskant
Club Member
Club Member

Ongelezen bericht door Johnmaaskant »

Mooi Walter
Zo te zien pak je het serieus aan en wordt nergens op bespaard !!
Met die auto kun je nog jaren vooruit.

kraftbayer
Club Member
Club Member

Johnmaaskant schreef:
za 26 dec 2020, 22:59
Mooi Walter
Zo te zien pak je het serieus aan en wordt nergens op bespaard !!
Met die auto kun je nog jaren vooruit.
Eigenlijk is alles wat er aan gedaan is gewoon onderhoud en wat preventief vooruitkijken.
En de jarenlange ervaring met die modellen helpt ook veel.
Je weet dan de pijnpunten en wat je eigenlijk nog allemaal kan verwachten.
Met de auto zo in orde te houden ben ik er bijna zeker van dat de auto nog lang mee kan zonder er elke maand weer aan te moeten sleutelen.
En kostentechnisch valt dat allemaal nog goed mee.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

Plaats reactie