Nadat ik de auto een half jaartje had heb ik werk gemaakt van het onderstel en stuurinrichting.
Alles zat er al 10 jaar en 120.000 Km onder en dan is het beste er wel vanaf.
Je kan dan gaan voor telkens wat te vervangen waardoor je eigenlijk altijd blijft sleutelen en vervangen en nooit een echt perfecte auto hebt.
Of meteen voor alles.
En dat is heel veel als je het goed wil doen.
Dat kan je zien op de foto.
08.jpg
Kost meer maar je bent er dan wel weer voor lange tijd vanaf.
En als je het moet laten doen spaar je enorm veel geld aan werkuren door niet telkens bijna hetzelfde los te moeten maken.
Voor de onderdelen heb ik hetzelfde gekocht als wat BMW zelf OEM gebruikt maar dan after-market wat heel veel geld scheelt.
De nieuwe onderdelen komen van TRW,Lemforder,Bilstein,Eibach en wat niet after-market te koop was gewoon via de Dealer.
Het voordeel was dat ik bij een BMW dealer werk waardoor ik op mijn OEM onderdelen ook de nodige korting kreeg.
Dat krijg je nu als clublid bij Ekris ook.
Bij de 2 gebogen drukstangen (draagarmen) van de voorste ophanging heb ik de OEM rubber lagers die er in zitten wel vervangen door die van een OEM Protection uitvoering.
Voordeel is dat deze de wielen veel strakker op de weg houden en ook beter de klappen opvangen als je op 18” of nog grotere velgen gaat rijden.
Anders heb je kans dat en zeker als je met meer dan 18” gaat rijden die rubbers vlug stuk gaan.
Op de foto kan je duidelijk het verschil zien tussen de OEM rubber en de OEM Protection rubber.
De bovenste draagarm heeft een Protection rubber en de onderste niet.
06.jpg
Nog duidelijker zie je het op de andere foto waar het lichtgele de versterking is in de Protection rubber.
07.jpg
Omdat ik de auto toch wat wilde verlagen heb ik meteen een Eibach Pro-kit verlaging set gekocht.
Dit in kombinatie met de B6 dempers van Bilstein.
Deze toepassing had ik vroeger ook op heel veel klantauto’s toegepast.
Comfort blijft nog behouden en de auto stuurt een stuk strakker.
Die B6 dempers heb ik een paar jaar later vervangen door B4 dempers omdat er in bepaalde B6 dempers een fout zat in de zuigerstangen en afdicht ringen.
Bij heel miniem in en uitveren “knorden” de voorste dempers als een varken.
Heel raar geluid want het is precies of de voorwielophanging telkens uit elkaar klapt.
Dus weer een setje nieuwe B6 dempers was voor mij toen not-done om misschien na een tijd weer hetzelfde voor te hebben.
De B6 dempers die nu verkocht worden hebben dat probleem gelukkig niet meer.
De reden dat ik achteraf op de B4 dempers overgegaan ben is omdat deze in die variant ook op een OEM M onderstel zitten bij een E38 en net wat zachter zijn dan de B6.
Kwestie prijs kosten de B4 dempers veel minder dan de OEM M dempers.
Dus net iets meer comfort dan met een B6 want in België rijden we van vluchtheuvel naar vluchtheuvel en ons wegennet is niet zo strak zoals in Nederland.
Maar met de B6 dempers rijd de auto wel strakker als met de B4 dempers.
Je krijgt wel meer klopgeluiden van de ophanging omdat de B6 echt heel snel dempt.
Omdat we toch met het onderstel bezig waren zijn er vooraan volledig nieuwe remmen en schijven op gekomen.
Achteraan is alles gebleven buiten een setje nieuwe remblokken want aan de schijven zag je eigenlijk nog geen slijtage.
Ook alle rubber remslangen zijn toen voor en achteraan vervangen want het is een bekend iets bij een E38 dat ze achteraan op de aansluiting met de remklauw barsten.
Bovendien na 10 jaar moet je ze eigenlijk toch altijd vervangen wil je goed bezig blijven.
Dat zijn niet de kosten.
Voor 50€ kan je uw leven niet wagen.
Na een vorige volledige controle van de onderzijde had ik al gemerkt dat er roestvorming zat op de naad van de brandstoftank.
Eerste gedachte was om dit op te lossen door te ontroesten en opnieuw te lakken.
Maar uit ervaring is dit lapwerk zijn en er zou toch ooit een nieuwe onder moeten.
En dat is redelijk wat werk en komt dan meestal ongelegen.
Eens er onderuit zag je ook dat het nodig was en oplappen maar voor een korte periode geweest was.
02.JPG
Dus een nieuwe er onder was zeker geen slechte keuze.
03.JPG
04.JPG
Gelukkig de nieuwe nog aan de normale prijs gekocht want nu kosten ze 3 keer meer dan toen.
Maar nu zijn ze after-market te koop met een vrij goede pasvorm aan een normale prijs.
Ik had ook nog een setje M Parallel velgen waarop ik nieuwe banden gemonteerd heb en dat is dan ook onder de auto gekomen.
Zo had hij al een beetje meer “looks”.
De auto is dan ook helemaal terug opnieuw uitgelijnd en ook opnieuw APK gekeurd als verlaagd voertuig.
Dat is in België verplicht als je een verlaging of verlaagde veren monteert.
We kunnen ook niet zomaar veren kopen want er moet ook een goedkeuringsattest en na montage een montageattest bij zijn.
Technisch had ik dan ondertussen ook de ABS computer vervangen want die gaf soms een inwendige storing.
Een bekend iets op die modellen van bouwjaar 1998-2000.
Ook bij de E39 die dezelfde computer gebruikt.
Je kan de computer vervangen door een nieuwe maar dan moet die opnieuw gecodeerd worden op de auto.
Ondertussen zijn er ook bedrijven die deze computers gewoon herstellen waar door je eigenlijk geen codering moet doen maar gewoon de herstelde terug monteren.
Wat een pak handiger en goedkoper is.
De alternator (wisselstroomdynamo in het mooi Nederlands) heb ik ook vervangen want daar was een lager bij die begon te zoemen.
Je wil het risico niet lopen dat die vastloopt met alle schade die er dan bij komt van de Poly V riem die in de radiator klapt of ergens tussen draait.
Kost U dan veel meer dan een nieuwe alternator.
Nu het onderstel 100% was en de auto technisch voor een groot deel op punt stond heb ik de tijd genomen om ook wat aan de carrosserie te doen.
De deuk in de achterdeur en wat kleine schades wou ik herstellen en de auto ook een “nieuwere look” geven door de bumpers en dorpels volledig in de kleur te spuiten ipv dat ze nu gedeeltelijk zwart waren.
Want van al de centen die er al in de auto staken was nog niets zichtbaar.
Maar gelukkig wel voelbaar bij het rijden.
Dus volgende keer wat carrosseriewerk en ook nog andere leuke updates.
Want ondertussen lagen er al een hoop dingen klaar om op of in de auto te monteren.
Grtn,
Walter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.