[E32] BMW E32 730i van ronnie730i

Plaats hier een topic over jouw 7.
ronnie730i
Club Member
Club Member
Ik bezit: een E32

[E32] BMW E32 730i van ronnie730i

Ongelezen bericht door ronnie730i »

Hierbij stel ik mijn E32 730ia voor.

Na altijd motor te hebben gereden was ik door problemen met de gewrichten aan een andere hobby toe.
Het zou voor mij een Oldtimer worden.
De eerste gedachte was een Mercedes W124 omdat er daar vrij veel aanbod van is.
BMW zat ook een beetje in het hoofd en dan voornamelijk een E28 of een E34.
De E32 zat niet dadelijk in mijn gedachten.
Het aanbod van deftige E28 was mager en de E34 535i was wel te vinden maar ook vrij duur of anders werkhokken.
Door toeval Walter (Kraftbayer) leren kennen met mijn vragen over de BMW’s.
Hij gaf mij de raad om op de E32 modellen te focussen omdat de jongeren die niet dadelijk wilden hebben omdat het meestal automaten zijn en ze niet zo sportief uitzicht hebben dan een E34.
Ze willen liever een E34.
Dus van een E32 had wel je de kans om betere en minder dure exemplaren te vinden met genoeg zoeken..
Plus het voordeel van de automaat voor mijn gewrichten en het meer cruisekarakter van de auto tegenover de E34.
Dus op zoek naar een E32 en dan liefst ook nog een 735iL. :D

Walter heeft mij toen aangeraden om diverse exemplaren waarvan ik dacht dat is iets te gaan bekijken en misschien wel goed was om te kopen.
Niet alleen 735i maar ook 730i dit om een idee van het aanbod te krijgen.
Nu was dit aanbod buiten werkhokken tot redelijke exemplaren waarvan sommige met bijna tractorbanden onder of volledig verneukte exemplaren vrij dun. :cry:

Of je had de hele dure waar je ook nog een kapitaal moest insteken als je ze nader ging bekijken.
Je komt dan vrij vlug weer op je twee voeten terecht met je zoektocht en merkt dat de goede exemplaren dun gezaaid zijn.

In België was toen de Oldtimerregeling nog 25 jaar wat betekende dat alles wat 25j of ouder was van de E32 blijkbaar duur was zijn ongeacht de staat.
Belgen kopen een oldtimer meer omdat de wegenbelasting bijna niets kost en niet omdat het echte liefhebbers zijn.
Je merkt dat ook aan het oldtimerwagenpark.

Daarom dat we dus samen de focus op Duitsland en Nederland gezet omdat je daar meestal nog nette exemplaren vind die betaalbaar zijn.
Meestal “boekhouder uitvoeringen” maar altijd beter dan werkhokken waar je geen einde aan ziet.
Het aanbod was vrij goed en ook de prijzen.
We hadden al een beetje een lijstje gemaakt om bepaalde auto’s te gaan bekijken in Duitsland tot er op een avond een advertentie uit Nederland op het net kwam.

Een E32 730ia in Brokatrood.
Die zag er goed uit op de foto’s en ook de prijs was goed.
Dadelijk gebeld om de auto te mogen bekijken en dat was maar goed ook.
Gelukkig hadden we een nette verkoper (ex Kia dealer die de auto overgenomen had en dan de auto netjes gestald had naast zijn andere hobbyauto’s.) die ons de eerste keuze gaf om de auto te komen bekijken en eventueel te kopen.
Want er waren ook al Duitsers geïnteresseerd in die auto.
Daar aangekomen en de auto bekeken te hebben was het voor ons duidelijk.
Die moesten we kopen want nog zo een deftig exemplaar aan die prijs vinden zou moeilijk zijn.
Dat hebben we wel gemerkt als we nadien de markt nog zijn blijven bekijken.
Heel verzorgde auto met een kloppende Km stand en hele goede staat van onderhoud.
Volledig strak van carrosserie en heel belangrijk eigenlijk zo goed als nergens roest.
Zelfs de dakhemel was niet gezakt wat na de jaren bijna een standaard optie geworden is bij die modellen.
Een werkhok was het dus zeker niet.
Daar konden we een perfecte auto van maken.
Zo ben ik dus aan mijn E32 730ia geraakt.

De eerste stap was dan natuurlijk lid worden van de BMW7 Club Nederland want dat was een must volgens Walter.
En natuurlijk de auto perfect in orde zetten.

Hierbij een paar foto’s van de advertentie.
R1.jpg
R2.jpg
R3.jpg
R4.jpg

Dat was de eerste stap voor mij naar de BMW beleving. :D
Wat auto's betreft toch want met de motoren had ik al goede ervaringen.

Word zeker vervolgd.

Grtn,
Ronnie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Magic Frankie
Club Member
Club Member
Contacteer:

Re: [E32] BMW E32 730i van ronnie730i

Ongelezen bericht door Magic Frankie »

Een fraai exemplaar in een prachtige kleurstelling.

Kan het kloppen dat ik deze auto bij de 7 vs S-klasse meeting heb gezien?
0o=[ ][ ]=o0
F20 lci 118d Sportline
Fiat 500c 1.2 lounge
Royal Enfield Interceptor 650

kraftbayer
Club Member
Club Member
Ik bezit: een E38

Ongelezen bericht door kraftbayer »

Ik vermoed van niet want Ronnie heeft die auto nu ongeveer een 2 tal jaartjes.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

ceke1985
Club Member
Club Member

Ongelezen bericht door ceke1985 »

Prachtige wagen!

Groeten

ronnie730i
Club Member
Club Member

Ongelezen bericht door ronnie730i »

We blijven ons best doen.
Er is nog veel over te schrijven maar alles op zijn tijd.

alvast bedankt voor de reactie s ; )

Mvg Ronnie

kraftbayer
Club Member
Club Member

Nog een Up date:

Na de aankoop hebben we de auto dadelijk aangepakt zodat die meteen voor 100% in orde stond.
Dat was ook de insteek om meteen een betrouwbare auto te hebben waar mee gereden kon worden.
Want de auto had een tijdje stilgestaan.
Belangrijk was ook om de auto volledig OEM te houden want uiteindelijk blijft dat het mooiste.
Als eerste de waterpomp,thermostaat,radiatordop en visco vervangen.
Radiator en watertuben gecontroleerd op lekkage of haarscheurtjes.
De belangrijkste watertuben hebben we gewoon vervangen uit voorzorg.
Radiator doorgespoeld en gecontroleerd op dichtheid en doorstroming zodat de zekerheid er was dat die niet half dicht zat.
Koelvloeistof moet je zeker elke 2 – 3 jaar vervangen en dat word heel dikwijls vergeten.

Verder zijn alle vloeistoffen en oliën vervangen.
Ook de olie en filter van de automaatbak.
Daar hebben we ook de keerring van de uitgaande as van vervangen want die zweette wat olie door.
En ook de pakking van het oliecarter is vervangen want daar was ok te zien dat die doorzweette.
Allemaal niet verwonderlijk na 25j en als je dan toch bezig bent is het enkel wat meer werk om het in orde te zetten.

Rubber remslangen voor en achter hebben we voor alle zekerheid vervangen.
Dat was ooit al eens gebeurd maar als je op gans het autoverhaal geen zicht hebt van wanneer dat gebeurd is mag je op die dingen nooit besparen
En heel belangrijk ook al de rubber brandstofslangen die in de motorruimte en onder de auto zitten zijn vervangen.
Want je wil niet dat die afknappen wat in het verleden al meermaals gebeurd is bij die modellen.
Verdere een grote beurt met alle filters en ook de bougies.

Heel belangrijk punt op de M30 motoren is dat je de smering van de nokkenas bekijkt.
De boutjes van die smeerolieleiding komen namelijk los en dan valt de smering van de nokkenas gedeeltelijk of helemaal weg.
Dan krijg je een ingesleten nokkenas en tikkende kleppen.
Bij twijfel vervang je die smeerolieleiding want die kan na de jaren dicht geraken door verharde olie.
Kost niet de hoofdprijs (40€) want daarvoor kan je de nokkenas niet stuk laten lopen door een gebrekkige smering.
Beste is dan die boutjes te vervangen en te borgen zodat je zeker bent dat ze niet meer kunnen lossen.
Op de foto zie je dadelijk wat er bedoelt word.

banjo4.jpg

Nieuwe boutjes zijn al preventief voorzien van een laagje Loctite maar ook nog eens borgen is zeker geen slechte zaak.

Gelukkig was dit in het verleden al gebeurd wat aangeeft dat de auto echt wel goed onderhouden was.
Maar dat was al zichtbaar bij de aankoop.
Airco werd ook opnieuw afgevuld en gelukkig was die ook al omgebouwd naar het nieuwe systeem koelmiddel.
Want anders ben je ook weer aardig wat euro’s kwijt.

Onderstel hebben we ook bekeken en dat zag er vrij goed uit.
Voorste draagarmen en stuurstangen waren nog perfect zonder speling of haarscheurtjes.
De gekende minieme speling op de stuurstang van het stuurwiel hebben we gewoon wat aangespannen zodat dit weer als nieuw was.
Wel zijn de grote rubber silentbloks van de achterasdrager en beide pitmanarmen en de torsiestangverbindingen plus de rubbers waar de torsiestang doorloopt vervangen.
Dan is gans die achteras weer in orde want de grote rubber silentbloks barsten toch na de jaren en dan heb je meestal klopgeluiden of een heel onstabiel rijgedrag.

Toen we de auto naar huis gereden hebben na de aankoop vonden we wel dat die wat “zweverig” reed.
Er lagen wel oudere Michelin banden op maar de bandendruk was goed.
Dus dat kon niet dadelijk het probleem zijn want met een andere set met nieuwe banden was het gevoel er nog.
Controle van de schokdempers wees uit dat het nog het eerste setje was.
Op de schokdempertestbank zaten ze nog op 70% maar het gewicht van de auto speelt ook mee op een testbank.
Ze zaten er ook 120.000 Km onder en ruim 25j oud dus het beste was er dan wel af.
Dus de diagnose was vlug gemaakt.
Voor en achter nieuwe schokdempers er onder en ook al de toplagers vervangen zodat dit in de toekomst geen dubbel werk zou worden om alsnog de toplagers dan te doen
Meteen ook het setje nieuwe banden gemonteerd want de Michelins die er onder zaten waren toch al behoorlijk oud.
Meteen een wereld van verschil in het rijden.
De auto had terug zijn strak rijgedrag zoals BMW het bedoeld had.
Remmen en schijven voor en achter plus de handrem was allemaal nog bijna nieuw.
Gewoon alles eens gedemonteerd en voorzien van het nodige keramisch vet zodat alles los zou blijven.

De uitlaat vertoonde ook een kleine fit op 1 van de uitlaatbuizen.
Dat hebben we opgelost door de buizen door te zagen en er gewoon een vervangende buis over te passen en het geheel terug samen te lassen zodat dit weer in orde was.
Sterker en beter als af fabriek. ;)

Technisch was de auto dan zo goed als in orde.
En dat dit alles loont spreekt boekdelen want tot op heden toe is er buiten de gebruikelijke jaarlijkse olieservice nog niets aan geweest.
En er zijn al redelijk wat kilometers bijgekomen.
Want de auto word gewoon het ganse jaar door gebruikt.
Ook de München reis heeft de auto net zo goed doorstaan als eentje die vers van de band kwam.

Preventief is er aan de carrosserie nog wel wat gedaan.
Want anders zou daar in de toekomst misschien roest op komen.
Maar dat lezen jullie nog wel.

Grtn,
Walter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW...Kraftbayers

Johan
Professional

Ongelezen bericht door Johan »

Netjes. Zo te lezen is het ook niet de wereld aan onderhoud geweest. Best wat je mag verwachten van een >25 jaar oude wagen.

Ik heb een redelijk aantal e32 en e34s gehad en slechts 2 keer hoefde daar geen nieuwe achteras rubbers onder. Verder waren die dingen altijd gaar. Net als de rubbers van de bovenste draagarmen voor bij de e32ers.
© Johan...all rights reserved

760i
Club Member
Club Member
Ik bezit: een E65
Contacteer:

Ongelezen bericht door 760i »

Mooi te lezen. Het mooiste is het natuurlijk als je alles in één keer kunt doen. Ook goed om te lezen dat als je iets vervangt, je gelijk kijkt naar wat er ook allemaal los moet, zodat je dat eventueel (preventief) mee kunt vervangen.
When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

kraftbayer
Club Member
Club Member

Johan schreef:
di 22 dec 2020, 17:25
Netjes. Zo te lezen is het ook niet de wereld aan onderhoud geweest. Best wat je mag verwachten van een >25 jaar oude wagen.

Ik heb een redelijk aantal e32 en e34s gehad en slechts 2 keer hoefde daar geen nieuwe achteras rubbers onder. Verder waren die dingen altijd gaar. Net als de rubbers van de bovenste draagarmen voor bij de e32ers.
De voorste draagarmen en de stuurinrichting waren eigenlijk perfect in orde.
Ze waren zo te zien allemaal vrij kort voor de aankoop vervangen.
De rest van de rubbers zoals die van de achterasdrager heb ik gewoon vervangen omdat ze in 99% van de gevallen toch gaar zijn en niet het geld kosten.
Je voelt het niet echt als ze speling hebben maar in België kijken ze er erg streng naar op de jaarlijkse keuring dat er geen scheurtjes in zitten.
Zien ze die dan keuren ze dat gewoon af.
Dus gewoon vervangen zodat we weer een paar jaar gerust zijn.
De rest was gewoon preventief onderhoud en dan kan je het ook achteraf beter in de hand houden.
Plus weet je wat er aan gedaan is en kom je normaal niet voor rare verassingen.

Probleem bij de meeste mensen is dat ze een auto kopen aan de max van hun budget en er dan eigenlijk niets meer overblijft om de auto in orde te zetten.
Wat je toch in je achterhoofd moet houden bij een auto van die ouderdom.
Ze gaan dat voor wat optische opsmuk maar de rest blijft dan spijtig genoeg wat achter.

Ik probeer elke koper aan zijn verstand te brengen wat de kosten kunnen zijn en wat het totaalplaatje kan zijn eer de auto in orde is.
Maar er is maar een heel klein percentage die dat wil aannemen.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

Henkjan
Club Member
Club Member

Ongelezen bericht door Henkjan »

Heel mooi om te zien. Je moet wel weten wat te doen en de mogelijkheid ervoor hebben om zelf te klussen. Want anders is het al snel een onrendabel verhaal :shifty:.
[E32] BMW 750iL 1988. (renovatie project)
[K] BMW 1200RS Tourmotor.
[F] BMW 650 Funduro.

[G11] BMW 745e ex-leasebak.

kraftbayer
Club Member
Club Member

@Henkjan,

Eigenlijk is dat heel simpel want ik heb gewoon een stappenplan dat ik al jaren geleden opgemaakt heb voor die en andere BMW modellen.
Ik loop dat helemaal na zodat er eigenlijk niets vergeten kan worden en ik noteer wat ik zie.
En ik weet ook wat ik altijd preventief of noodzakelijk vervang om achteraf een betrouwbare auto te hebben.
Dat heeft dan weinig te maken met zelf kunnen klussen of niet.
Als je zelf niet kan klussen aan zo een auto moet je ook je budget opzij hebben om het te laten doen.
Anders start je al fout.
En zo zijn er heel veel.
Maar ik vermoed dat je zelf ook wel wat kan klussen of tenminste er dan toch wat centen voor over hebt als je wat moet laten doen.
Alles wat er aan de auto van Ronnie gebeurd is kan iemand die goed kan klussen en er wat de tijd voor neemt zelf doen.
Daar is eigenlijk geen brug of werkput voor nodig geweest.
Buiten misschien de keerring van de uitgaande as van de automaatbak.
Dat is handiger als de auto echt redelijk hoog van de grond staat.
Al de rest kan gewoon als de auto op ophoog bokken of as steunen staat.

Dat het een onrendabel verhaal is moet ik tegenspreken.
Al wat er aan vervangen is tot heden toe zit nog net niet aan de prijs van wat U de 1 maand huur kost van de 745e.
Dus het kost geen bergen geld om een auto in orde te zetten als je een beetje uitkijkt wat je koopt.
Alle gebruikte materialen die vervangen zijn waren OEM BMW of van OEM leveranciers.
Dus geen cheap spul want dan blijf je vervangen of het past niet.
Alleen als je het zelf niet kan moet je daar ook wat geld voor opzij leggen.

Het geeft dan nadien wel een goed gevoel dat je een auto hebt en mee kan rijden die eigenlijk zo goed als perfect is. En die er netjes uitziet en waar je de komende jaren niet elke week aan moet gaan klussen.
Want tenslotte is het toch de bedoeling vermoed ik bij mij en Ronnie toch om ook van de auto's te genieten en er niet jaren op moet staan kijken eer die rijd.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

amberjr
Club Member
Club Member

Ongelezen bericht door amberjr »

Klink in grote lijnen wat er bij mij ook al is gebeurd maar bij mij met name tot nu het onderstel. De volgende stap in mijn e32 verhaal is dan ook met name het motorische en versnellingsbak gedeelte. ophanging veren/dempers stuurinrichting rubbers,, remmen enz zijn de afgelopen 3 jaar al aangepakt dus dat is alleen nog een goede check of daar nog zaken mee zijn. Maar goed dan moet het toch eerst maar een voorjaar en ca 20 graden worden voorlopig staat witje prima

kraftbayer
Club Member
Club Member

Alles op zijn tijd Maarten.
Belangrijkste is dat je de moeite doet om de auto in orde te zetten zodat je er ook plezier aan hebt.
En je hebt er van al mogen genieten dus dat kan alleen maar beter worden na de verdere werken.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

ceke1985
Club Member
Club Member

Ongelezen bericht door ceke1985 »

Prachtige wagen van Ronnie!

Zoals Walter al aanhaalde. Het is goed een stappenplan op te stellen. Bij mij primeert steeds het mechanische op het esthetische. Zo staan er al 2 jaar mooie verwarmde en elektrische M zetels uit een E34 te wachten om te herbekleden en in de E32 te duwen. Maar opnieuw, ik geef liever eerste 2000 euro uit aan onderstel en dergelijke dan aan lederen zetels ;)

Ik kan redelijk sleutelen maar leer nog elke dag veel bij van de kennis van sommige forumleden zoals Walter. Tegen zoveel ervaring kan je niet op ;)
Als basis steeds goede kwalitatieve OEM onderdelen of beter dan OEM vervangen. Prio van minder prio onderscheiden. Op die manier heb je na 2 jaar een wagen waar je zonder zorgen zelfs daily kan mee rijden. Ik rij in de lente en zomer mijn 34 jaar oude E32 als daily... Minder problemen mee dan collega's hun 4 jaar oude en 10 maal duurdere Renault of Fiat rommel :)

Groeten

Kees
Bestuur, Voorzitter
Bestuur, Voorzitter
Ik bezit: een F02

Ongelezen bericht door Kees »

Een collega van mij reed een Citroën Picasso.
Ongelooflijk wat daar na 3 jaar en 50k kilometer aan problemen en kosten aan kwamen.
Verkopen of toch maar laten fixen?
Lastige keuze. Hij heeft alles laten repareren en was 4600 euro kwijt.
Hij rijdt inmiddels in een BMW ;)
Voorzitter BMW 7-Series Club Nederland

Plaats reactie