Na altijd motor te hebben gereden was ik door problemen met de gewrichten aan een andere hobby toe.
Het zou voor mij een Oldtimer worden.
De eerste gedachte was een Mercedes W124 omdat er daar vrij veel aanbod van is.
BMW zat ook een beetje in het hoofd en dan voornamelijk een E28 of een E34.
De E32 zat niet dadelijk in mijn gedachten.
Het aanbod van deftige E28 was mager en de E34 535i was wel te vinden maar ook vrij duur of anders werkhokken.
Door toeval Walter (Kraftbayer) leren kennen met mijn vragen over de BMW’s.
Hij gaf mij de raad om op de E32 modellen te focussen omdat de jongeren die niet dadelijk wilden hebben omdat het meestal automaten zijn en ze niet zo sportief uitzicht hebben dan een E34.
Ze willen liever een E34.
Dus van een E32 had wel je de kans om betere en minder dure exemplaren te vinden met genoeg zoeken..
Plus het voordeel van de automaat voor mijn gewrichten en het meer cruisekarakter van de auto tegenover de E34.
Dus op zoek naar een E32 en dan liefst ook nog een 735iL.

Walter heeft mij toen aangeraden om diverse exemplaren waarvan ik dacht dat is iets te gaan bekijken en misschien wel goed was om te kopen.
Niet alleen 735i maar ook 730i dit om een idee van het aanbod te krijgen.
Nu was dit aanbod buiten werkhokken tot redelijke exemplaren waarvan sommige met bijna tractorbanden onder of volledig verneukte exemplaren vrij dun.

Of je had de hele dure waar je ook nog een kapitaal moest insteken als je ze nader ging bekijken.
Je komt dan vrij vlug weer op je twee voeten terecht met je zoektocht en merkt dat de goede exemplaren dun gezaaid zijn.
In België was toen de Oldtimerregeling nog 25 jaar wat betekende dat alles wat 25j of ouder was van de E32 blijkbaar duur was zijn ongeacht de staat.
Belgen kopen een oldtimer meer omdat de wegenbelasting bijna niets kost en niet omdat het echte liefhebbers zijn.
Je merkt dat ook aan het oldtimerwagenpark.
Daarom dat we dus samen de focus op Duitsland en Nederland gezet omdat je daar meestal nog nette exemplaren vind die betaalbaar zijn.
Meestal “boekhouder uitvoeringen” maar altijd beter dan werkhokken waar je geen einde aan ziet.
Het aanbod was vrij goed en ook de prijzen.
We hadden al een beetje een lijstje gemaakt om bepaalde auto’s te gaan bekijken in Duitsland tot er op een avond een advertentie uit Nederland op het net kwam.
Een E32 730ia in Brokatrood.
Die zag er goed uit op de foto’s en ook de prijs was goed.
Dadelijk gebeld om de auto te mogen bekijken en dat was maar goed ook.
Gelukkig hadden we een nette verkoper (ex Kia dealer die de auto overgenomen had en dan de auto netjes gestald had naast zijn andere hobbyauto’s.) die ons de eerste keuze gaf om de auto te komen bekijken en eventueel te kopen.
Want er waren ook al Duitsers geïnteresseerd in die auto.
Daar aangekomen en de auto bekeken te hebben was het voor ons duidelijk.
Die moesten we kopen want nog zo een deftig exemplaar aan die prijs vinden zou moeilijk zijn.
Dat hebben we wel gemerkt als we nadien de markt nog zijn blijven bekijken.
Heel verzorgde auto met een kloppende Km stand en hele goede staat van onderhoud.
Volledig strak van carrosserie en heel belangrijk eigenlijk zo goed als nergens roest.
Zelfs de dakhemel was niet gezakt wat na de jaren bijna een standaard optie geworden is bij die modellen.
Een werkhok was het dus zeker niet.
Daar konden we een perfecte auto van maken.
Zo ben ik dus aan mijn E32 730ia geraakt.
De eerste stap was dan natuurlijk lid worden van de BMW7 Club Nederland want dat was een must volgens Walter.
En natuurlijk de auto perfect in orde zetten.
Hierbij een paar foto’s van de advertentie.
Dat was de eerste stap voor mij naar de BMW beleving.

Wat auto's betreft toch want met de motoren had ik al goede ervaringen.
Word zeker vervolgd.
Grtn,
Ronnie.