Iedere 3 jaar laat ik mijn BMW’s taxeren.
Dit is een voorwaarde die mijn verzekeraar stelt.
Met een nieuw taxatierapport, uiteraard opgesteld door een geregistreerde en erkende taxateur, is de waarde van de auto dan weer gedurende 3 jaar gegarandeerd.
Ingeval van een eventuele diefstal of total loss schade betaalt de verzekering die vaste waarde uit, zonder discussie.
In november jl. was het weer zover, de E38 moest opnieuw worden getaxeerd.
De taxateur, in mijn geval Gratama & Luxwolda Classic Car Taxaties, beoordeelt de auto en kijkt naar eventuele veranderingen in de staat van de auto, zowel technisch als opties. Hij neemt in zijn beoordeling het uitgevoerde onderhoud en eventuele vervangingen mee.
Zelf hield ik rekening met een gelijk taxatie bedrag met 3 jaar geleden.
De taxateur had daar een wat andere gedachte over.
Hij merkte op dat dit soort auto’s, in deze uitvoering, originaliteit en conditie, inmiddels “uiterst zeldzaam” zijn (Citaat uit zijn taxatierapport).
Verder heeft hij in het rapport opgetekend dat de 750iL een “zeer fraai en oorspronkelijk exemplaar is dat zich in een nieuwstaat bevindt”.
Zijn conclusie was dat de waarde dan ook omhoog is gegaan ten opzichte van de laatste taxatie.
Dus in het nieuwe taxatierapport staat een hoger bedrag dan in 2017.
Wetende dat de betreffende man dagelijks dit werk doet en regelmatig de mooiste en duurste collecties taxeert, vond ik dit wel een leuke boodschap.

Foto is genomen tijdens de toertocht in september 2020: