Newbe

Veel gestelde vragen
Plaats reactie
Johan
Professional
Berichten: 6330
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 15:16
Ik bezit: een E32

Re: Newbe

Ongelezen bericht door Johan »

Ik geloof niet heel hard dat je een 22 jaar oud blok zo overzet en probleemloos gaat rijden.

Zou zelf een aantal pakkingen en delen vervangen en inspecteren.

Motor ombouw is volgen mij alleen de moeite als je zelf het werk kan doen
© Johan...all rights reserved

Gebruikersavatar
kraftbayer
Club Member
Club Member
Berichten: 4555
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: Newbe

Ongelezen bericht door kraftbayer »

Johan,

Het is natuurlijk dan van belang dat je alle pakkingen en dergelijke vervangt eer je de motor inbouwt.
Her zou dom zijn om dat niet te doen.
Bij zo een TDS is dat heel gemakkelijk te doen en kost het eigenlijk ook niet veel geld.
Ook de motor uit en inbouwen is heel gemakkelijk.
Er zit niets op of aan dat moeilijk is.
Het is niet te vergelijken met een benzinemotor uit en inbouwen.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

Johan
Professional
Berichten: 6330
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 15:16
Ik bezit: een E32

Re: Newbe

Ongelezen bericht door Johan »

Ik bedoel meer dat het niet het gemidelde klusje is dat iemand op zijn oprit even doet. Als je het laat doen loopt het toch snel in de uurtjes. En uurtjes zijn euro's.

Ik zie niet helemaal hoe een tds in en uitbouwen makkelijker zou zijn dan een benzine blok met hetzelfde aantal cilinders. Heb ooit een e34 525tds gehad die ik gesloopt hebt (onverkoopbaar want diesel) maar vond het blok uitbouwen qua werk gelijk aan een benzine blok.
© Johan...all rights reserved

Gebruikersavatar
kraftbayer
Club Member
Club Member
Berichten: 4555
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: Newbe

Ongelezen bericht door kraftbayer »

@ Johan,

Een motor uit een E38 725TDS bouwt wel stukken gemakkelijk uit als bijvoorbeeld een V8 of een R6 benzinemotor van een E38.
Ik heb er al wel een hoop uit en ingebouwd en kwestie tijd zit je gewoon op bijna de helft van een V8.
Op een oprit doe je het niet al lukt dat wel als je de neus er uit haalt en dan de motor compleet met de bak er uit haalt.
Uren kosten inderdaad geld maar als je uren zit te sleutelen en dan moet afwachten of alles daarna goed is dat is ook te gek.
De distributie op timing zetten van een TDS kost in dit bovenstaand geval meer werkuren dan een motor uit en inbouwen.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

Johan
Professional
Berichten: 6330
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 15:16
Ik bezit: een E32

Re: Newbe

Ongelezen bericht door Johan »

Stelt dan werkelijk echt niets voor. Ik vond de M54 uit de e39 halen redelijk makkelijk gaan moet bij een e38 net zo zijn. Heb ik overigens gewoon op de oprit gedaan. De bak heb ik in de auto laten zitten.
© Johan...all rights reserved

Diesel7Dennis
Nieuwe Gebruiker
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 30 jun 2019, 17:22
Ik bezit: een E38

Re: Newbe

Ongelezen bericht door Diesel7Dennis »

Hallo,

Het plan is nu om de cylinderkop te verwijderen, gelijk koppakking te vervangen en zo op een correcte manier de pomp op tijd te zetten alvorens de boel weer terug te bouwen.

Het kost de monteur tijd en mij een hoop geld maar, voor een paar duizend weer een BMW kopen betekent hetzelfde: kost geld om hem netjes te krijgen.

Met de kilometers die ik rijd heb ik toch meer vertrouwen in een jaren 90 e38 diesel dan in een nieuwere.

Ik kan sowieso niet meer terug, halve auto is al vervangen voor nieuwe delen. Is zonde om nu te stoppen. Ik hoop deze week weer een update te geven.

Mvg,

Dennis

Gebruikersavatar
kraftbayer
Club Member
Club Member
Berichten: 4555
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: Newbe

Ongelezen bericht door kraftbayer »

@Dennis,

Dat gaat de enigste manier zijn om de motor weer in orde te krijgen.
Cilinderkop moet er af en ondercarter ook.
Zelf zou ik er de motor dan wel uithalen om overal deftig aan te kunnen en al de rest van de pakkingen mee te vervangen.
Het ondercarter er af halen als de motor nog in de auto steekt is ook niet gemakkelijk.
Want die moet dan omhoog.
En als de cilinderkop er dan nog af gehaald is zit je echt te :evil: :evil: :evil: :evil:
Kwestie uren ben je dan veel langer en moeilijker bezig dan alles er uit halen en dan de werken uit te voeren.

@Johan.
Een E38 725TDS motor er uit halen is nog gemakkelijker als een M54 uit een E39.
Als je de M54 op de oprit er uit kan halen lukt dat bij een TDS zeker.
Zeker als je de bak dan nog laat zitten.
Vandaar dat ik dat al aangaf om een andere motor in orde te zetten en die er nu inzit waarvan ik denk dat er al redelijk aan geprutst is vroeger te gebruiken voor onderdelen en wat er al nieuw opsteekt op een andere motor over te zetten.

Maar dat is iets wat Dennis zelf moet uitmaken.
Meer dan advies geven kan ik niet.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

Diesel7Dennis
Nieuwe Gebruiker
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 30 jun 2019, 17:22
Ik bezit: een E38

Re: Newbe

Ongelezen bericht door Diesel7Dennis »

Goede avond beste leden,

Alles is weer gemonteerd met nieuwe pakkingen en kopbouten. Auto startte meteen! Maar, een nog zwaardere dieselklop als voor de reparatie! Inspuitmoment van de pomp is te vroeg...geen foutmelding op de computer, ook is hieraan niet geprutst want aan de behuizing is niet geklooid.

Wat o wat kan het zijn??

Alles staat op tijd en nog niet lekker draaien.

Mvg

Dennis

Gebruikersavatar
kraftbayer
Club Member
Club Member
Berichten: 4555
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: Newbe

Ongelezen bericht door kraftbayer »

Dennis,

Dan vermoed ik dat er toch nog ergens een probleem zit met de afstelling.
Zeker als je de nokkenas en de krukas plus pomptandwiel juist hebt staan.
Want je zet de auto in de basisafstelling en ook de pomp.
Dan monteer je de pomp en kantelt die dan naar links of rechts tot ze juist staat volgens de gegevens.
Veel fout kan je er eigenlijk niet aan doen.
Hieronder vind je de juiste werkwijze voor het monteren en juist zetten van de pomp.

https://www.newtis.info/tisv2/a/de/e38- ... it/Af82SIn

https://www.newtis.info/tisv2/a/de/e38- ... it/AgFf1ut

Ik vermoed als ze nu niet juist staat dat ze inwendig niet goed staat wat ik enorm raar zou vinden.
Je kan ze wel fout in elkaar steken maar ik vermoed dat de pomp wel gereviseerd is door een kenner.
Meestal zetten ze als ze wat fout doen het deksel er niet juist op waardoor je een hele slechte stationaire loop krijgt.
Inwendig zit er dan wat fout en kan je ook geen volgas geven.

Uiteindelijk ga ik er nog komen denk ik door gewoon een andere motor en pomp in orde te zetten dan de "oude" proberen in orde te krijgen.
Kwestie kostenplaatje was je ongeveer gelijk of goedkoper uitgekomen denk ik.
Het beginverhaal van de problemen zinde mij al niet echt en daarom dat ik het toen ook aangegeven had.
In het verleden genoeg van die rare dingen meegemaakt met die TDS motoren om tot dat besluit te komen.
Maar nu sta je al bijna met de rug tegen de muur en moet je verder proberen het in orde te krijgen.
Ik hoop wel dat het in orde gaat komen.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

Diesel7Dennis
Nieuwe Gebruiker
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 30 jun 2019, 17:22
Ik bezit: een E38

Re: Newbe

Ongelezen bericht door Diesel7Dennis »

Hallo Walter,

Wat blijkt nu...de dieselpomp is van binnen stuk! Hij is weggebracht naar een revisie bedrijf en daar uit elkaar gehaald. Dat is dus de reden dat het inspuitmoment te vroeg is, heeft niks te maken met de timing van de pomp zelf.

Deze pomp is gerevisieerd en getest in Duitsland door dieselservice Heim waar ik hem gekocht heb in December. Ik heb ze meteen gebeld in mijn beste Duits...ze begrepen niet hoe dat kan :-ss

Nu stuur ik hem op naar hun, want hij zei dat hij de pomp gaat nakijken. Hoop kostenloos want, anders word ook dit weer een dure grap.

Mvg,

Dennis

Gebruikersavatar
760i
Club Member
Club Member
Berichten: 21962
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 11:32
Ik bezit: een E65
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Newbe

Ongelezen bericht door 760i »

Dat is aan de ene kant serieus balen, aan de andere kant fijn dat je het gevonden hebt.
Ik hoop dat je snel kunt genieten van je bolide, want dat mag ondertussen wel een keer...
When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

Gebruikersavatar
kraftbayer
Club Member
Club Member
Berichten: 4555
Lid geworden op: vr 05 mar 2010, 21:06
Ik bezit: een E38
Locatie: Turnhout (Belgie)

Re: Newbe

Ongelezen bericht door kraftbayer »

Dennis,
Waarschijnlijk is de pomp inwendig fout in elkaar gestoken zoals ik al aangehaald heb.
Dat is zeker niet de eerste keer dat dit gebeurd.
Dat kon bijna niet anders als al de andere afstellingen juist stonden.
Het komt ook voor als de pomp water in de brandstof gezien heeft waardoor ze inwendig gaat klemmen als ze vrij lang op stock gelegen heeft.
Hopelijk krijg je een andere pomp of herstellen ze de huidige onder garantie.
Want ik zou anders al niet echt veel vertrouwen meer hebben in de hersteller.

Duimen dat het goed gaat komen en je uiteindelijk met de auto kan gaan rijden.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

Plaats reactie