[E38] Mijn 740i Automaat Executive - BartM3

Plaats hier een topic over jouw 7.
BartM3
Club Member
Club Member
Ik bezit: géén 7 serie, ik ben zoekende

[E38] Mijn 740i Automaat Executive - BartM3

Ongelezen bericht door BartM3 »

In dit topic ga ik de ontwikkelingen rond mijn E38 740i die ik in augustus 2019 heb aangeschaft bijhouden. Eerst een korte beschrijving:

BMW 740i Automaat Executive
Bouwjaar: 1995
Kilometerstand bij aanschaf: 148.523 kilometer
Exterieur: Sorrent blauw metallic
Interieur: Zwart leer

Ik ben de tweede eigenaar en ik had het geluk dat de eerste eigenaar de auto zakelijk had aangeschaft en daarom was het een BTW-auto.

Bij aanschaf zag de auto er als volgt uit:

C54868BB-1720-4322-8045-802D3D46F1FD.jpeg
1EDE227F-06A7-4E9B-B557-1FF971807149.jpeg
689A5131-77E1-49DA-B757-93CF4D7866B9.jpeg

De eerste "investering" was een set velgen (originele 18" breedset Style 32 in nieuwstaat) met frisse nieuwe banden (Michelin Pilot Sport 4):

C850619E-8456-4834-B9FE-899498B86AC5.jpeg
40054E8B-ABA8-4E85-ACC2-6AB889D10266.jpeg

Toen tegelijkertijd met de nieuwe banden, ook de airco een servicebeurt laten geven en de olie laten verversen. Een ander probleem dat de auto al had toen ik hem kocht, was een gonzend geluid onder het rijden dat uit de achtertrein leek te komen. Een zoektocht leerde dat het lag aan het wiellager rechtsachter, dat korte tijd later is vervangen waarmee het probleem was opgelost!

Het was echter niet lang rustig... Een paar weken na aanschaf besloot de rechter voordeur niet meer van slot te gaan. Na een uitgebreide zoektocht vastgesteld dat de "actuator" van het rechter portierslot kapot was... Nieuwe besteld bij Offenga en na een zaterdagochtend klussen en wat kapotte knokkels was het probleem opgelost.

Volgende stap: zelf vervangen van het rolgordijn op de hoedenplank. Ook dit was defect bij aanschaf van de auto (hoop geratel maar geen beweging) dus een goede gebruikte aangeschaft (wederom bij Offenga) en in een ochtend het kapotte scherm vervangen door het werkende scherm. Tof om te merken dat het gelukt was!

Enige tijd later moest ik toegeven dat ik toch niet helemaal happy was met de look van de 18" wielen. Ze waren me wat te klein en te ingetogen, dus toen ik tegen een set 20" velgen aanliep (originele 20" velgen Style 101, helaas net niet in nieuwstaat) kon ik die kans niet laten liggen. Helaas moesten daar natuurlijk ook weer nieuwe banden op (Michelin Pilot Sport 4S):

CFEEF967-7CDB-478A-8AE0-A284C45B17E0.jpeg
0B92C988-B271-40B8-BE88-4A0A46D1016D.jpeg
8BBC5B37-F455-4975-8904-DD5CF7A3F37C.jpeg

Een kleine twee maanden later was het zover... Voor het eerst echt pech! Natuurlijk geen lid van de ANWB (daar moest ik nog eens iets mee...) maar dat was zo geregeld. Na een eerste onderzoek door de ANWB-monteur was de conclusie: brandstofpomp stuk. Omdat het een automaat is, bleek slepen geen optie en dus werd er een takelwagen opgeroepen:

4E8CB105-34BF-4446-AE30-3A1CDFFA667A.jpeg
1BF7B594-DB95-4968-9011-E3B915AFD381.jpeg

Na vervanging van de brandstofpomp liep hij weer als een zonnetje. Geleerde les: voortaan geen E10 meer tanken!

Om de wagen helemaal netjes in orde te brengen, was er inmiddels een behoorlijke verlanglijst ontstaan en een belangrijk item op de lijst was een versnellingsbakservice door ZF. Deze heeft plaatsgevonden in maart van dit jaar en is gecombineerd met een oliewissel voor het differentieel.

Tijdens een wasbeurt een paar weken later, besloot één van de rubbers onderaan de deuren er spontaan vanaf te vallen. Rubbers die zacht en soepel hoorden te zijn waren zo hard als Lego geworden en daarom maar direct vier nieuwe besteld bij de dealer en die zelf op de deuren gemonteerd. Tegelijkertijd heb ik de hemel voorzien van een groot aantal spelden ter vervanging van de punaises die de verkoper (of de vorige eigenaar) in de hemel had geprikt om te voorkomen dat hij voor je ogen zou komen te hangen:

965C6DBF-ADE0-447E-96A5-EEB3D4DCE2FD.jpeg

Het onderstel was sinds de aanschaf ook een punt van aandacht. Zwaar sturen, een vaag gevoel in het stuur bij rechtuit rijden en gekraak uit het vooronder na een tijdje rijden... Hij was niet echt "fabrieksnieuw" zal ik maar zeggen. Omdat het toch al de bedoeling was om de auto te verlagen met een set Eibach Pro veren (voor looks) maar direct goed uitgepakt en ineens gekozen voor:
- vervanging van de veren voor en achter door een set Eibach Pro veren
- vervanging van de schokbrekers, toplagers en veerschotels voor
- vervanging van de stabilisatorpootjes voor
- vervanging van de stabilisatorstangrubbers voor
- vervanging van een ophangingsbus rechtsachter vanwege wat speling
- vervanging van de remvloeistof en stuurbekrachtigingsolie
- vervanging van de multiriemen plus spanrollen

Na deze klus kreeg ik echt een andere auto terug. Hij reed enorm veel beter en zag er ook stukken beter uit:

94E78BE4-C665-42CE-9213-BC811D57B257.jpeg
44C5B334-5648-4ED3-9FBE-A58DA4196C18.jpeg

Terwijl de auto weg was voor alle hiervoor genoemde aanpassingen, had ik de hoedenplank thuis gehouden en is die ook nog eens netjes matzwart gespoten.

In de afgelopen maanden had ik inmiddels een aanzienlijke berg poetsspullen besteld, dus nu de auto er zo goed bij stond, moest ik ook maar eens aan het poetsen. Eerst de buitenkant gewassen, gekleid en in de was gezet en daarna maar eens (heel voorzichtig) aan de slag met het schoonmaakmiddel voor de reiniging van de motorruimte... (slecht plan). En ja hoor, een dag later: "Stop de auto, geen motoroliedruk" (maar dan helemaal in stijl, in het Duits op het dashboard). Wederom de ANWB laten komen en na metingen bleek de auto wel degelijk oliedruk te hebben... Onder begeleiding van de ANWB vertrokken naar de lokale BMW dealer voor nader onderzoek. Hier is de motoroliepomp vastgezet, de bouten bleken losgelopen (dank voor het advies Walter) en er is nagekeken of daarmee het probleem opgelost was. Dat bleek het geval!

Volgende stap: op zoek naar een nieuwe voorruit want vogels hier op het dak schijnen het interessant te vinden om stenen op de grond te gooien (schijnen te denken dat het noten zijn) dus ik heb drie sterren in m'n ruit... Misschien dat een sterreparatie nog een tijdelijke oplossing is, maar dat gaan we zien. Daarnaast worden binnenkort nog de stuurstanguiteinden vervangen want de auto kraakt nog altijd wanneer er na een tijdje rijden hobbels worden genomen... Ach ja... Het is hobby...

Wensen/dromen op dit moment:
- Nieuwe tweede sleutel (is besteld)
- Pixels van de radio laten repareren, of radio vervangen door Apple carplay geschikte dubbel DIN versie (origineel look-a-like)
- Mogelijk de audio upgraden naar serieus niveau
- Kleppendekselpakkingen vervangen inclusief slangen aan de achterkant van het motorblok (conform advies Walter)
- Bekleding van hemel en A, B en C stijlen laten vernieuwen (mogelijk door antraciet alcantara)
- Velgen opnieuw laten opmaken

Daarnaast ga ik binnenkort het leer verzorgen met schoonmaak en conditioneringsspul van Stipt Polish Point (je weet wel: "fabrieksnieuw") en zou ik hem graag nog eens helemaal laten polijsten...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door BartM3 op ma 11 mei 2020, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Snits
Club Member
Club Member
Ik bezit: een E38

Re: [E38] Mijn 740i Automaat Executive - BartM3

Ongelezen bericht door Snits »

Mooi verslag met leuke schrijfstijl, kijk uit naar je volgende update!
Being happy doesn't mean that everything is perfect.
It means that you've decided to drive BMW.

BMW: High Performance. Delivered.

760i
Club Member
Club Member
Ik bezit: een E65
Contacteer:

Ongelezen bericht door 760i »

Leuk om te lezen! Ik ben benieuwd naar de volgende stappen. Polijsten gaat wel een extreem verschil geven ;)
Afbeelding

When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

kraftbayer
Club Member
Club Member

Ongelezen bericht door kraftbayer »

Dat is al een mooi verhaal.
Voor het "kraken" van het stuur zou je eerst gans het stuursysteem moeten vervangen.
Dat betekend de volledig middenspoorstang plus de hulppitmanarm en de linker en rechter spoorstangen die op de middenspoorstang zitten.
Anders gaat het gekraak er niet afgaan.
Bijkomend kunnen de kogels van de voorste draagarmen, de onderste en de gebogen, ook kraakgeluiden geven.
Meestal hoor je het alleen in belaste toestand.
Die gaan toch ooit aan de beurt komen en zeker nu er de 20" onder zitten.
Want na 150.000 Km is daar wel het beste af.
Dus je blijft nog wel een tijde verhalen kunnen schrijven.

Grtn,
Walter
BMW...Kraftbayers

760i
Club Member
Club Member
Ik bezit: een E65
Contacteer:

Ongelezen bericht door 760i »

De centrale stuurstang heeft negen van de tien keer droge kogelgewrichten. Door de gewrichten in te vetten is in negen van de tien gevallen het geluid weg. Helaas zorgt het gebrek aan smeermiddel wel voor overmatige slijtage, dus mijn advies zou hetzelfde zijn als dat van Walter ;)
Afbeelding

When accelerating, the tears of joy have to flow across to the ears horizontally.

ceke1985
Club Member
Club Member
Ik bezit: een E32

Ongelezen bericht door ceke1985 »

Leuk topic Bart!

Heb je die Styling 32 in 18 inch nog in je bezit? :)

Groeten

Cédric

ivo
Bestuur Club
Bestuur Club
Contacteer:

Ongelezen bericht door ivo »

Dat Sorrent is ook wel een gave kleur hoor.
Persoonlijk had ik die styling 32 eronder gelaten, maar dat is een kwestie van smaak.

Snits
Club Member
Club Member

Ben ook een groot fan van Styling 32 en ik denk meer mensen hier op het forum, mss een idee om ze hier te koop te zetten?

Johan
Professional

Ongelezen bericht door Johan »

Ik had hem zelf denk ik op die kroonkurken laten staan :D
© Johan...all rights reserved

Henkjan
Club Member
Club Member

Ongelezen bericht door Henkjan »

Johan schreef:
wo 13 mei 2020, 17:46
Mijn idee
[E32] BMW 750iL 1988. (renovatie project)
[K] BMW 1200RS 2001 Tourmotor.
[R129] Mercedes 300SL24v. Summer drive.
Opel Corsa C 1.2 Comfort Ecotec 16v. Winter driver + woon/werk.

BartM3
Club Member
Club Member

Op de kroon kurken was lastig want ik kon geen fijne banden vinden in de juiste maat...

De Styling 32 heb ik ook nog liggen want daar heb ik de volle prijs voor betaald (EUR 1.000) plus nog een set banden (ruim EUR 600, Michelin Pilot Sport 4 of Primacy, weet het even niet uit m’n hoofd). Ik heb ze een tijdje te koop gehad, ook hier, maar geen reacties gehad. Wat ik ook wel snap tegen deze prijs maar de velgen zijn echt als nieuw dus wat mij betreft waren ze het geld wel waard... Ik heb daarom besloten ze nog even zelf te houden als reserve set als ik in het najaar mijn Styling 101 opnieuw ga laten opmaken. Wellicht dat ik ze daarna nog eens te koop zet (natuurlijk als eerste hier op het forum!).

Snits
Club Member
Club Member

Henkjan schreef:
wo 13 mei 2020, 21:13
Johan schreef:
wo 13 mei 2020, 17:46
Mijn idee
Deze??? (zijn toch van het verkeerde merk :))
107 kroonkurk 1.jpg
=))
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Johan
Professional

Ongelezen bericht door Johan »

Zet daar maar een r107 op. Komt hetlemaal goed!

Maar dat met die banden ken ik ja. Zelfde met die e38 235 R16s als met de als de 225 15s van de e32. Aanbod wordt steeds schaarser en als er wel wat is is het van een of ander vaag merk.
© Johan...all rights reserved

BartM3
Club Member
Club Member

Johan schreef:
do 14 mei 2020, 12:53
Zet daar maar een r107 op. Komt hetlemaal goed!

Maar dat met die banden ken ik ja. Zelfde met die e38 235 R16s als met de als de 225 15s van de e32. Aanbod wordt steeds schaarser en als er wel wat is is het van een of ander vaag merk.
We hebben deze 16” maat ook op onze Grand Vitara uit 2003 maar dat profiel wil ik niet onder m’n 7!

BartM3
Club Member
Club Member

Update: vanavond heb ik de 7 weggebracht! Tot en met zondagmiddag is hij uit logeren bij de poetser waar Graad z’n auto’s ook laat poetsen! Ben erg benieuwd en als ik tussendoor al foto’s krijg, zal ik ze hier toevoegen!

Plaats reactie